ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

آبی که مدیریت نشد / عدم رضایت باغداران از نحوه فعلی آبیاری

ندای آبپخش : چند صباحی قبل در جلسه‌ای با حضور نمایندگان شورای روستاها و جمعی از مسئولین بخش و شهرستان گروهی 3 نفره شامل حسن فریبرزی،فتح‌الله صمصامی‌ و محمد سبحانی به عنوان نمایندگان باغداران منطقه آبپخش انتخاب شدند که اسناد و صورت‌جلسه این انتخاب نیز موجود است.

مدیریت منابع آب ضعیف است / به خواسته‌ مردم هیچ توجهی نشده

یکی از نمایندگان باغداران با مراجعه خبرنگار ندای آبپخش مطالبی را بیان نمود که آگاهی داشتن از این مطالب لازم و صروری به نظر می‌رسد.

نماینده باغداران منطقه آبپخش به ندای آبپخش گفت : شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر که شرکتی نیمه‌دولتی است برای سال‌های متوالی مسئولیت توزیع آب‌های کشاورزی در سراسر استان علی‌الخصوص بخش‌های آبپخش ، مرکزی و سعدآباد که بیشترین میزان نخیلات را در خود جای داده‌آند بر عهده داشت.

حسن فریبرزی ادامه داد :‌ سال‌های طولانی کشاورزان در رابطه وضعیت آب‌رسانی و شیوه مدیریت منابع آب ناراضی بودند و اعتراض خود را به شکل‌های گوناگون بیان می‌نمودند و سرانجام خواستار واگذاری مدیریت آب‌رسانی کشاورزی به مردم شدند.

این مسئول تصریح کرد : در سال 89 این شرکت نیمه دولتی بنابر اصل 44 قانون اساسی تماما به بخش خصوصی واگذار شد و بخش خصوصی شرکت تعاونی خلیج‌فارس را که تمامی اعضای آن ائم ار هیئت‌مدیره ،‌مدیر‌عامل و کارکنان همگی همان افرادی هستند که در شرکت بهره‌برداری  مسئول بوده‌آند.

فریبرزی تاکید کرد : سازمان آب منطقه‌ای استان بدون توجه به درخواست‌های مکرر مردم و باغداران منطقه که خواستار تغییر مدیریت بوده‌اند در یک اقدام فرمالیته اقدام به یک تغییر صرفا اداری نمود و مدیریت آب‌رسانی هیچ تغییری نکرد و تنها تغییر ،‌تغییر نام شرکت متولی امر بود.

نماینده باغداران منطقه آبپخش با بیان اینکه برای احقاق خواسته‌مان تا حصول نتیجه دست از تلاش برنمی‌داریم اذعان داشت : ما باغداران آبپخشی با ارائه راهکار مناسب از مسئولین سازمان آب منطقه‌ای می‌خواهیم تا بنابر آنچه در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران آمده است با همراهی سازمان جهاد کشاورزی با تشکیل تعاونی آب‌داران مدیریت آی کشاورزی را به مردم و باغداران که مستقیما با این امر دست به گریبانند واگذار نمایند.

باغداران باید راضی باشند یا مسئولین شرکت آب منطقه‌ای استان؟

حسن فریبرزی عنوان داشت :‌ بنابر اعلام مسئولین سازمان آب منطقه‌ای استان بوشهر شرکت تعاونی خلیج‌فارس در یک قرارداد 3 ساله به عنوان متولی توزیع آب کشاورزی تعیین شده و در صورت رضایت قرارداد این شرکت تا مدت 3 سال آن هم به صورت سالانه تمدید خواهد شد ، حال سوال ما اینجاست که آیا مردم باید از عملکرد این شرکت راضی باشند یا سازمان آب منطقه‌ای استان که بنابر وضع موجود به نظر می‌رسد سازمان باید از وضعیت رضایت داشته باشد زیرا تیم مدیریتی همان مدیران سابق هستند.

دلایل نارضایتی مردم از عملکرد شرکت تعاونی خلیج‌فارس

این باغدار آبپخشی در ادامه بیان داشت : مدیرعامل شرکت تعاونی خلیج‌فارس در ابتدای بازشدن دریچه سد رییسعلی دلواری اعلام نمود با توجه به حجم آبی که وارد کانال‌ها می‌شود توزیع عادلانه آب بر اساس هر 100 اصله نخل 4 ساعت آبیاری انجام خواهیم داد و پس از 60 روز دور دوم آبیاری شروع خواهد شد.

وی ادامه داد :‌ بنابر آنچه اعلام شده تا پایان تیرماه می‌بایست دور دوم آبیاری اتمام شود و این در صورتی است که هنوز دور اول آبیاری نیز تمام نشده است.

این مسئول خاطرنشان ساخت :‌ دور اول آبیاری به جای ابتدای فروردین‌ماه در ابتدای اردیبهشت آغاز شد و هم‌اکنون پس از گذشت 90 روز دور اول آبیاری پایان نیافته است.

نماینده باغداران آبپخش اعلام نمود :‌ به هیچ نحو نظارتی از شرکت مذکور مبنی بر آبیاری عادلانه و ساعتی نخیلات صورت نگرفته است و چه برخی کساورزاد در شرایطی که هنوز دور اول آبیاری به پایان نرسیده است 2 الی 3 بار نخیلات خود را آبیاری نموده‌اند.

خواسته کشاورزان تغییر مدیریت و واگذاری مدیریت آبیاری به باغداران منطقه است

این باغدار آبپخشی بیان نمود : آیا دلایل فوق برای اثبات عدم توانایی شرکت مذکور در مدیریت منابع آبیاری کافی نیست؟

وی تصریح کرد :‌ فرض کنیم این شرکت بخواهد پس از پایان دور اول آبیاری به دور دوم آبیاری اقدام نماید قطعا در مرحله‌ای است که محصول درخت در حال تیدیل شدن به رطب و خرما‌ است و آبیاری به شدت برای درخت مضر بوده و باعث ریزش ، ترشیدگی و کاهش کیفیت محصول خرما می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد : قراردار اولیه آذرماه 89 بوده و در آذرماه 90 یک‌ساله خواهد شد ، آیا باز هم این سازمان آب منطقه استان تمایل به تمدید قرارداد با این شرکت خواهد داشت:؟

تناقض گویی‌ها به چه معناست؟

نماینده باغداران منطقه آبپخش یادآور شد : در حالی که مدیرعامل این شرکت در جمع مسئولین آبپخشی اعلام کردند که 90 درصد مردم آب‌بهای خود را پرداخت کرده اند چندی پیش مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر در مصاحبه‌ای با خبرگذاری فارس اعلام نمود که 60 درصد کشاورزان آبپخشی آب‌بهای خود را پرداخت نکرده‌اند.

فریبرزی مطرح نمود : این تناقض گویی‌ها چه معنایی دارند ؟ آیا فقط به دلیل توجیه اقدامات ضعیف کارهاست؟


برجای ماندن یک کشته در سانحه انحراف خودروی پراید

رییس پلیس راه برازجان دالکی با اشاره به وقوع تصادف در محور برازجان به دالکی گفت: چهارشنبه ‌شب بر اثر انحراف خودروی پراید در محور دالکی ـ برازجان، یک نفر جان خود را از دست داد.

عبدالرحمن حقیقی‌مقدمعامل اصلی این تصادف را عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه برشمرد و در تشریح جزئیات تصادف اظهار داشت: راننده خودرو (ح ـ آ) از کمربند ایمنی وسیله نقلیه استفاده نکرده بود و ‌هنگام انحراف از جاده جان خود را از دست داد.

رئیس پلیس راه برازجان ـ دالکی خاطرنشان کرد: سطح جاده کاملاً صاف بوده و خودرو نامبرده از حاشیه جاده واژگون شد و سر راننده با بدنه خودرو برخورد کرد که نهایتاً به مرگ راننده جوان انجامید.

حقیقی‌مقدم در ادامه خواستار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه پرهیز از سرعت غیرمجاز شد و اینگونه تصادفات را بی‌احتیاطی رانندگان و سرعت غیر‌مجاز دانست.

رییس پلیس‌راه برازجان-ادلکی عنوان داشت: اطلاع‌رسانی در ارتباط با رعایت قوانین رانندگی در جلوگیری از بروز سوانح و حوادث بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد : تمام تلاش خود را برای کاهش حوادث جاده‌ای در این مسیر به کار گرفته‌ایم و تمهیدات ارزشمندی نیز اندیشیده شده و انتظار داریم با رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان شاهد بهبود وضعیت باشیم.

این مسئول با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه رانندگی بیان داشت: باید همه مردم کمک کرده و والدین و افراد تاثیرگذار جامعه در این زمینه ورود کنند تا شاهد رعایت قوانین توسط مردم باشیم و حوادث ناگوار و منجر به فوت نداشته باشیم.

عبدالرحمن حقیقی‌مقدم افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر دوره‌های آموزشی مختلفی را در شهرستان‌ها برگزار کرده و این روند تداوم دارد و از همه علاقه‌مندان می‌خواهیم از این موقعیت استفاده کنند./برگرفته از خبرگزاری فارس/

کنگ‌فو کاران آبپخشی در مسابقات کشوری خوش درخشیدند

ندای آبپخش / به گزارش ندای آبپخش ، سه تن از کنگ‌فو‌ کاران آبپخشی در مسابقات کشوری کنگ‌قو‌تو‌آ موفق به کسب مدال‌های طلا ، نقره و برنز شدند.

این دور از مسابقات که 23 تا 25 تیرماه در سالن شهید بابایی قزوین با حضور 27 تیم از 27استان و جمعا 470 کنگ‌فو کار برگزار شده بود تیم استان بوشهر با سرپرستی حمیدرضا بنافی رییس هیئت کنگ‌فو آبپخش و مربی‌گری مهدی وفایی نایب رییس هیئت کنگ‌فو آبپخش حضور پیدا کرده بود موفق به کسب 2 مدال طلا ،‌ یک مدال نقره و 2 مدال برنز شد.

کنگ‌فو کاران افتخار آفرین استان مدال‌ها و مقامات خود را تقدیم می‌کنند به یگانه مدال آور کمیته توآ کشور مرحوم ربانی کنگ‌فو کار آبدانی.

در این دور از مسابقات تیم استان کردستان موفق به کسب رتبه اول ، استان ایلام رتبه دوم و استان قزوین رتبه سوم مساقات شد.

استان‌های بوشهر و خراسان جنوبی مشترکا در این دور از مسابقات موفق به کسب کاپ اخلاق این دور از مسابقات شدند.

لازم به ذکر است فعالیت بی‌شائبه مسئولین هیئت کنگ‌فو آبپخش در این دور از مسابقات این نتایج را برای استان به ارمغان آورد.

در این مسابقه اکثر استان‌ها سهم داوری در این دور از مسابقات را داشتند که استان ما از این سهمیه محروم بود.

گروه خبری ندای آبپخش و اتاق خبر بخشداری آبپخش کسب این موفقیت را به هیئت کنگ‌فو آبپخش و استان بوشهر تبریک و شادباش می‌گوید.

باشگاه

مدال

رده سنی

نام

آبپخش

مدال طلا

بزرگسالان

نوید کاویانی

بوشهر

مدال طلا

جوانان

امین عنایتی‌زاده

آبپخش

مدال نقره

بزرگسالان

محمد زنگی

آبدان

مدال برنز

بزرگسالان

محمدامین شمسی

آبپخش

مدال برنز

بزرگسالان

فرهاد خادمی

 

توصیه یک مادربزرگ مهربان؛توکل بر خدا راز و رمز موفقیت انسان‌هاست

می‌خواهیم زبیده خانم هاشمی را برایتان معرفی کنیم ، پیرزنی مهربان است ، از رییسعلی دلواری می‌گوید ، از ما حوانان می‌خواهد هیچ‌ وقت سراغ دود و دخانیات نرویم و رمز سلامت جامعه را همین می‌داند.

105 سالی سن از خدا گرفته ، از همه چیز حرفی به زبان دارد و با داستان‌های زیبای خود دورانش را برای ما به تصویر می‌کشد.

از طایفه هاشمی روستای عالی‌چنگی است ، یک دختر دارد و یک پسر ، آن‌طوری که می‌گوید 22 نوه دارد.

داغ‌ها در سینه دارد شوهرش سال 40 سالگی دار فانی را وداع گفته و پسرش در 69 سالگی به دیار باقی شتافته و هم‌اکنون در کنار دخترش زندگی می‌کند.

اهل مدپرستی و بوتیک گردی نیست ، خودش مد روز را طراحی و تولید می‌کرده و مانند تمامی هم‌ ولایتی‌هایش از هر انگشتش یک هنر می‌ریخته ،‌ خودش می‌گوید خیاطی ،‌ عبابافی و گله‌داری می‌کردیم.

بی‌بی زبیده که دیگر نای حرف زدن هم ندارد می‌گوید توکل بر خدا و عبادت بزرگترین رمز موفقیت و پیروزی انسان است ، می‌گوید همیشه نمازم را به موقع خوانده‌ام ، روزه‌هایم را به جا آورده‌ام و از یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان شروع به روزه گرفتن می‌کردم و فرزادانم و همسایه‌ها را به انجام این فریضه الهی تشویق و ترغیب می‌کردم.

زبیده‌ خانم راز و رمز سلامتی‌اش را خوردن غذاهای محلی ، دوغ ، شیر ، دوری از خوردن غذاهای شیمیایی می‌داند و جوانان را به همین کار توصیه می‌کند.

در زمان رییسعلی دلواری 22 سال سن داشته ،‌ خودش می‌گویدچند باری وقتی رییسعلی و همرزمانش پس از جنگ با انگلیسی‌ها برای استراحت به عالی چنگی می‌آمدند در مجلس آنان می‌نشسته و آنان را به پیروزی تشویق و ترغیب کرده.

از خاطراتش در آن زمان می‌گوید که برای این دلاور مرد جنوبی از چاه آب می‌آورده و نان و وسایل مورد نیازشان را برایشان تهیه می‌کرده.

شهادت رییسعلی دلواری را به یاد دارد و می‌گوید 3 ماه بدن شریفش را در آقا میر عبدالله به امانت گذاشتند و پس از آن با اسب جسد آن دلاور مرد را به کربلا بردند.

بی‌بی زبیده از خاطراتش در زمان جنگ تحمیلی می‌گوید که برای رزمندگان نان و تخم‌مرغ و ... تهیه می‌کرد و به جبهه می‌فرستاد.

نوه‌اش می‌گوید اخلاق مادربزرگمان در خانواده ، فامیل و در و همسایه همیشه زبانزد خاص و عام بوده و تا به این سن کسی را ناراحت نکرده است.

این مادر بزرگ مهربان می‌گوید به علت مصرف مواد غذایی سالم تا به این سن گریبان‌گیر هیچ بیماری خطرناکی نشده‌ام و عاجزانه از جوانان می‌خواهم از دود و سیگار دوری کنند.

زبیده خانم 10 سالی است که به علت کهولت سن افتاده شده و در کنار دخترش زندگی می‌کند ، خودش می‌گوید هیچ وقت از خواوند گله و شکایتی نداشته‌ام و تا این سن همیشه شکرگزار حضرت باری‌تعالی بوده‌ام و از زندگی‌ام راضی بوده و هستم.

مصاحبه و جمع‌آوری اطلاعات: ز.خادمی / ویرایش و داستان‌نویسی : ندای آبپخش

حجه الاسلام رضایی : در دین اسلام به نامگذاری توجه خاص شده است

ندای آبپخش / امام جمعه آبپخش صبح امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش آبپخش گفت : نامگذاری از مواردی است که در است که در دین مبین اسلام به آن توجه خاص شده و بنا‌بر فرمایشات ائمه معصومین(ع)یکی از حقوقی که والدین بر فرزندان باید ادا کنند انتخاب نام مناسب برای ایشان است.
حجه‌الاسلام خداداد رضایی اظهار داشت :‌نامگذاری از نظر روحی و روانی می‌تواند تاثیرات شگرفی بر جامعه داشته باشد.
وی افزود : اسامی و عناوین اصناف و واحدهای تجاری پیام‌رسان‌های خوبی هستند و وقتی اسامی را به شکلی انتخاب کنیم که دربردارنده مفاهیم و معانی نیکو باشند و بتوانند باعث هدایت جامعه شوند و تداعی کننده مفاهیم انسانی و محسنات در جامعه باشند.
رضایی یادآور شد : در کشور ما بنابر قانون به کار گیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه در تابلوهای سردر شرکت‌ها ، واحدهای تجاری ، اصناف و بسته‌بندی کالا‌ها ممنوع است.
بشخدار آبپخش اذعان داشت : باید تابلوهایی که اسامی ، عناوین و نمادهای نامناسب در آنها به کار رفته است به مرور زمان شناسایی شوند و به ایشان تذکر داده شود.
کوروش رستمی خاطرنشان ساخت : در برخورد با این موارد غیر عرف باید با مذاکرات و ارشاد مدیران اصناف و واحدهای تجاری را راهنمایی کنیم و برخورد قهری باید در اولویت‌های بعدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه 15 رمضان به عنوان زمان برگزاری جشن گلریزان در آبپخش تعیین شده است متذکر شد : هم‌اکنون تعداد زیادی از هم استانی‌های ما به خاطر انجام جرایم غیر عمد در زندان‌ها به سر می‌برند و انتظار می‌رود شهروندان متدین آبپخش ، اصناف و ادارات در این عرصه حضور پررنگ داشته باشند تا با کمک‌های ستاد دیه و دولت شاهد آزادسازی زندانیان باشیم.
شهردار آبپخش در رابطه با اسامی واحدهای تجاری خاطرنشان کرد : صدور جوازکسب واحدهای تجاری بر عهده صنف است و انتظار می‌رود ایشان به هنگام صدور مجوز بر اسامی و عناوین تابلوهای سردرب مغازه‌ها نظارت داشته باشند.
سید محمود موسوی متذکر شد : صنف در رابطه با انتخاب اسامی هنگام صدور جواز کسب می‌تواند اسامی را استعلام نماید و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و بخش اسامی مناسب را انتخاب نمایند.
مسئول نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش آبپخش تصریح کرد :‌ تابلوهای نامتعارفی که در سطح بخش با آنها روبه‌رو هستیم تابلوهایی هستند که با فعالیت صنف همخوانی دارند ولی با فرهنگ ایرانی‌ بیگانه‌اند و تهاجم فرهنگی هستند ، تابلوهایی که اسامی آنها درست معقول هستند ولی از علائم نامناسب در آنها استفاده شده و تابلوهایی که با فعالیت واحد تجاری همخوانی ندارند را شامل می‌شود.
محمد نجفی گفت : نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش آبپخش مراتب تذکرات شفاهی و کتبی را به واحدهای تجاری متخلف اعلام نموده و برخوردهای بعدی بر ایشان بر عهده بخشداری است.

شهروندان به رعایت بهداشت غسال‌خانه توجه خاص کنند

ندای آبپخش / به گزارش ندای آبپخش شهردار آبپخش صبح امروز در دیدار با جمعی از مسئولین و فعالان فرهنگی شهر آبپخش گفت :‌ موضوع و مسائل مربوط به غسال‌خانه آبپخش از مسائل حادی است که باید به آن توجه ویژه شود.

سید محمود موسوی اظهارداشت : انتظار می‌رود شهروندان فرهنگی و فرهنگدوست آبپخش پس از غسل میت وسایل وی را از محل غسال‌خانه جمع‌آوری کنند و در کیسه‌های دفن زباله که در همان مکان موجود است قرار دهند.

وی از اقدام شهرداری برای ایجاد سایه در آرامستان آبپخش خبر داد و افزود : در قسمت شمالی آرامستان آبپخش شهرداری اقدام به حفر چاله‌هایی جهت کاشت نهال‌های درخت برای ایجاد سایه نموده که در برگزاری مراسمات می‌تواند آسایش و راحتی شهروندان را تامین کند.

موسوی ادامه داد : یکی از مسائلی که در روزهای اخیر شهرداری را دچار معضل نموده آتش‌سوزی در نخیلات هنگام جمع‌آوری اضافات باغی است که انتظار می‌رود شهروندان با احتیاط بیشتری در این زمینه اقدام کنند و در ساعات وزش باد اقدام به این کار نکنند.

این مسئول یادآور شد :‌همانگونه که قبلا نیز گفته‌ایم امکانات آتش‌نشانی شهرداری محدود است و در مواردی شاهد چند آتش‌سوزی به صورت همزمان در نقاط مختلف شهر هستیم که برای آتش‌نشانی مشکلاتی به وجود می‌آورد.

شهردار آبپخش تصریح کرد :‌از باغداران می‌خواهیم پس از اتمام کار با پاشیدن خاک و آب اتش ایجاد شده را مهار کنند تا در صورت وزش باد شاهد گسترش آن و صدمات به باغ خود و احیانا باغ‌های همجوار نشویم.

پاکسازی حاشیه کانال درT در شبکه آبیاری آبپخش پس از 25 سال

ندای آبپخش/  به گزارش ندای آبپخش به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر مهندس ، سرپرست این شرکت از پاکسازی حاشیه کانال T  در شبکه آبیاری آبپخش بعد از 25 سال خبر داد و افزود : به منظور حفظ حریم کانال ها و رعایت حریم قانونی انهار و زهکش ها این شرکت اقدام به پاکسازی حاشیه کانال T در محدوده روستاهای چهاربرج ، بنار سلیمانی و بنار آزادگان از هر دو طرف به طول 20 کیلومتر نموده است .

سید مهدی موسوی عنوان داشت : کانال مذکور بر اثر مجاورت با آسفالت روستاهای پایین دست ، عرض کم مسیر و تجاوز به حریم در سال های گذشته مملو از درختان ، درختچه ها و علف های هرز گردیده بود که با استفاده از گریدر ، کمپرسی ، لودر و اره بنزینی و نیز نیروهای کارگری به طور کامل پاکسازی شد .

وی یادآور شد: در طول مسیر پاکسازی کانال متجاوزین به حریم کانال شناسایی و توسط کارشناس حقوقی شرکت به مراجع قضایی معرفی گردیدند که هم اکنون پرونده های آنان در دست پیگیری می باشد تا برابر قانون با متخلفین برخورد شود .

پاکسازی حاشیه کانال موجب آزاد سازی مسیر جاده سرویس شمالی و قطع 7000 درخت و درختچه در حریم کانال مذکور گردید .

وجود 4 میلیون اصله نخل در دشتستان

فرماندار دشتستان در نشست با مسئولان جهاد کشاورزی دشتستان و جمعی از نمایندگان نخل‌داران این شهرستان اظهار داشت: دشتستان با دارا بودن حدود 300 هزار نفر جمعیت، بزرگترین شهرستان استان است و بیش از یک‌سوم جمعیت استان در این شهرستان واقع شده‌اند و باید برای خدمات‌رسانی به مردم نهایت دقت را داشته باشیم.
غلامحسین خسروی از وجود 4 میلیون اصله نخل در دشتستان خبر داد و افزود: توسعه زیرساخت‌های کشاورزی دشتستان در دستور کار مسئولان قرار گرفته و در سال جاری به ویژه در آبرسانی و تکمیل کانال‌های بتونی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز توسعه 1404 کشاورزی است و وجود اراضی مستعد کشاورزی در دشتستان وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است.
خسروی تصریح کرد: دشتستان قطب خرمای استان بوشهر است و در حال حاضر بیش از 120 هزار نفر در دشتستان از طریق نخیلات به طور مستقیم و غیر‌مستقیم امرار معاش می‌کنند و تمام دست‌اندرکاران باید نسبت به بهبود وضعیت خرما و فراهم کردن زمینه فروش این محصول اهتمام ورزند.
غلامحسین خسروی اذعان داشت: در سایر بخش‌های کشاورزی نیز دشتستان دارای استعدادهای خوبی است و باید زمینه شکوفایی همه اراضی کشاورزی فراهم شود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی دشتستان نیز گفت: ظرفیت کشاورزی دشتستان بالاست و باید نسبت به توسعه صنایع تبدیلی بویژه در ارتباط با خرما تلاش بیشتری انجام شود.
حسین قیصری عنوان داشت: برای خرید محصولات کشاورزی از همه ظرفیت موجود بهره گرفته‌ایم و استاندار پرتلاش و فرماندار و مدیران ارشد جهاد کشاورزی استان برای این مهم تلاش زیادی از خود نشان داده‌اند.
وی اضافه کرد: برای کیفیت‌بخشی به محصولات کشاورزی تلاش زیادی انجام گرفته و بویژه در زمینه افزایش کیفیت خرمای صادراتی از همه ظرفیت شهرستان بهره گرفته‌ایم و امسال به نتایج خوبی می‌رسیم.
قیصری ادامه داد: باید بر اساس برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در راستای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی فعالیت کنیم و همه در این امر مسئولیت دارند.

60 درصد باغداران آبپخش آب‌بهای خود را پرداخت نکرده‌اند

ندای آبپخش / سرپرست شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر در بازدید از کانال‌های آبیاری و زهکشی در دشتستان اظهار داشت: آبپخش از مهم‌ترین مراکز کشاورزی در استان بوشهر است و شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های زهکشی و آبیاری استان در راستای افزایش بهره‌وری در این منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

سید مهدی موسوی افزود: پاکسازی کانال‌های آبیاری و زهکشی در آبپخش و سعدآباد، درخت‌کنی و کندن علف‌های هرز در اراضی کشاورزی دشتستان، احداث کانال به طول 10 کیلومتر و لایروبی کانال‌های آبیاری در تمام مناطق کشاورزی استان از جمله اقدامات مهمی است که از ابتدای امسال تاکنون با موفقیت انجام گرفته است.

وی از برخورد با بهره‌برداران غیرمجاز و متجاوزین به حریم کانال‌های آبیاری خبر داد و خاطرنشان کرد: نگهداری و حفاظت از کانال‌های آبیاری امری بسیار ضروری است، بنابراین با متجاوزین به حریم کانال‌ها و زهکش‌ها و بهره‌برداران غیرمجاز به شدت برخورد می‌شود.

موسوی از معرفی 30 نفر از متخلفین و متجاوزین به حریم کانال‌ها خبر داد و افزود: کارشناس حقوقی این شرکت متخلفین را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کرده تا برابر قانون با آنان برخورد شود.

این مسئول همکاری و مشارکت کشاورزان را در حفظ منابع آب و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی لازم برشمرد و عنوان کرد: از کشاورزان انتظار همکاری و مساعدت داریم تا بتوانیم در انجام مطلوب‌تر امور تعمیر و نگهداری شبکه‌های آبیاری موفق شویم.

سید مهدی موسوی با گلایه از برخی باغداران گفت: نادیده گرفتن قوانین بخش آب، تجاوز به حریم کانال‌ها و یا بهره‌برداری غیر مجاز برخی کشاورزان جای گلایه و نگرانی است.

سرپرست شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر تصریح کرد: از ابتدای سال جاری گروه گشت و بازرسی شبانه شرکت فعال شده تا در امر توزیع آب نخیلات و حفاظت از تاسیسات آبیاری خللی وارد نشود.

موسوی در ادامه از عدم پرداخت آب‌بها در بخش آبپخش گلایه کرد و یادآور شد: حدود 60 درصد باغداران آبپخش آب‌بهای خود را پرداخت نکرده‌اند و از باغداران میخواهیم برای انجام خدمات بهتر آب‌بهای خود را به موقع پرداخت کنند.

وی متذکر شد: آب ‌بهای دریافتی از باغداران مطلوب نیست و بدون تردید این امر مستلزم توسعه همکاری و مساعدت باغداران در پرداخت به موقع آب‌‌بهاست.

این مسئول اذعان داشت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام جهاد اقتصادی نامگذاری شده، همه موظف به تلاش بیشتر هستند و مسئولان و مردم و باغداران باید بیش از پیش تلاش و فعالیت کنند.

کسانی که متصدی ساخت مسجد می‌شوند افرادی مومن و متدین‌اند

ندای آبپخش / به گزارش ندای آبپخش عصر امروز امام جمعه آبپخش امام جمعه آبپخش در افتتاح مسجد علی‌ابن‌ابی‌طالب محله قلایی گفت : در قرآن کریم آمده است کسانی که متصدی تعمیر ٰ،بازسازی و آبادانی مسجد می‌شوند افرادی هستند که به خداوند و روز آخرت(قیامت) اعتقاد دارند.

حجه‌الاسلام خداداد رضایی اظهار داشت : قطعا افرادی که برای آبادانی و نوسازی خانه خدا برگزیده می‌شوند افرادی هستند که دارای این شرایط هستند و افراد دیگر شایستگی انجام این کار را پیدا نخواهند کرد.

وی افزود : در حالی که سال‌های زیادی از ساخت این مسجد در محله قلایی نمی‌گذرد به‌خاطر اینکه جوابگوی نیاز مردم و جمعیت این محل نیست نیاز به بازسازی آن وجود دارد.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه استان بوشهر اظهار داشت : در منطقه آبپخش ظرفیت‌های زیادی وجود دارد ولی امکاناتی که باید به این منطقه رسانده شود در برخی زمینه‌ها ضعیف است.

سردار پاسدار علی رزمجو ادامه داد :‌ مسجد خانه خداست و در تعمیر ، بازسازی و نگهداری از آن باید مشارکت داشته باشند.

رزمجو با بیان اینکه مساحت مسجد جدید 3 و نیم برابر مسجد قبل است تصریح کرد :‌مساحت قبل این مسجد کفاف نیاز اهالی محل را نمی‌داد و به همین خاطر برآن شدیم که مسجد را به شکلی که شایسته مردم این محله باشد بازسازی کنیم.

این مسئول یادآور شد : با توکل بر خداوند متعال ، کمک‌های مردمی ، مساعدت‌های استانداری بوشهر ،‌اداره اوقاف و امور خیریه ان‌شاالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مسجد مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مسئول مردمی اجرای این طرح در ادامه یاد‌آور شد : اعتبار اولیه اجرای این طرح 400 میلیون ریال است و بنابر پیش‌ بینی‌های صورت گرفته حداقل اعتبار برای اتمام این طرح مبلغی قریب به 2 میلیارد ریال است.

محمد حاجب اعلام داشت : مساحت قبلی این مسجد 90 متر مربه بود ولی مساحت مسجد جدید که در آینده نزدیک ساخته خواهد شد قریب به 380 متر مربه می‌باشد.

شهردار آبپخش:‌بهره‌برداری از لاین غربی خیابان انقلاب قبل از موعد

ندای آبپخش / به گزارش ندای آبپخش شهردار آبپخش صبح امروز در گفتگو با خبرنگار ندای آبپخش از اتمام پروِه آسفالت لاین غربی خیابان انقلاب شهر آبپخش خبر داد.

سید محمود موسوی با بیان اینکه این پروژه 4 روز قبل از موعد به بهره‌برداری رسیده است گفت :‌ در حالی که موعد اتمام این پروژه 31 تیرماه سال جاری بود شاهد اتمام این پروژه در 27 تیرماه بودیم.

وی در همین راستا ادامه داد : قسمت اعظم کار که ساخت دیواره غربی بلوار جدید شهر است از مدت‌ها قبل به اتمام رسیده بود و در روزهای جاری با جابه‌جایی تیرهای برق شاهد اتمام این پروژه هستیم.

موسوی اظهار داشت : پروِژه آسفالت خیابان اصلی شهر آبپخش به دلیل ناظران استانی ،‌شهرستانی و کشوری این مسیر که به صورت روزانه از این مسیر ترانزیتی عبور می‌کنند از پروژه‌های مهم شهرداری آبپخش به شمار می‌رود.

این مسئول تصریح کرد :‌ هر‌ چند شاهد طولانی شدن زمان اجرای این پروژه مهم در سطح شهر بودیم ولی در 3 ماهه اول سال جاری با تلاش بی وقفه شاهد بهره‌برداری زود هنگام از این پروژه بوده‌ایم.

شهردار آبپخش متذکر شد : شهرداری برای جلب رضایت مردم تلاش خود را برای اجرای پروژه‌های عمرانی به کار گرفته است و امیدواریم با نظارت شبانه‌روزی کارشناسان شهرداری شاهد کیفیت مطلوب آنها و جلب رضایت شهروندان باشیم.

سید محمود موسوی با بیان تعامل و همکاری مثال زدنی بین شورا و شهرداری اذعان داشت : در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به جهاد اقتصادی مزین نموده‌اند تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا با همت مضاعف و کار مضاعف شاهد پیشرفت و آبادانی آبپخش باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه آسفالت خیابان دانش آموز آبپخش به پایان رسیده است عنوان داشت : شهرداری رعایت عدالت اجتماعی و برابری میان سه محله شهر را اصل کار خود در اجرای پروژه‌های عمرانی قرار داده و همانگونه که در قبلا اعلام کرده‌ایم سه پروژه آسفالت در هر سه محله شهر انجام خواهد شد.

شاهین خود را از دیگر مدعیان جدا کرد

هفته سوم مسابقات لیگ فوتبال آبپخش با برگزاری سه دیدار انجام شد و تیم شاهین بابرتری مقابل سایپا موقتا خود را از دیگر مدعیان جدا کرد و به تنهائی در صدر جدول قرار گرفت.
در اولین دیدار این هفته روز جمعه دو تیم سایپا و شاهین به مصاف هم رفتند که شاهین موفق شد با نتیجه چهار بر صفر برابر حریف خود به برتری دست یابد.
شاهین تیم برتر این دیدار بود و توانست از موقعیت های ایجاد شده روی دروازه حریف خو به خوبی بهره برده و این دیدار را با تفاضل گل مناسبی به سود خود به پایان برساند. هر چند تیم سایپاه هم موقعیتهای داشت که از جمله این موقعیتها می توان به یک ضربه پنالتی اشاره کرد که مجتبی دهقانفرد نتوانست این پنالتی را به گل تبدیل کند.
دو تیم دارائی و هما که از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی هستند زورشان به هم نرسید و به نتیجه مساوی یک - یک رضایت دادند.
دو گل این مسابقه در یک سوم اغازین به ثمر رسید و تلاش هر دو تیم برای رسیدن به گل‌های بیشتر بی‌نتیجه ماند تا بازی با همین نتیجه به پایان برسد.
در نیمه اول این مسابقه دو تیم بازی برابری را ارائه کردند و سهم هر تیم از حملات یک گل بود. 15 دقیقه اول نیمه دوم با برتری نسبی تیم هما همراه بود و این تیم با حملاتی که از جناحین روی دروازه دارائی انجام داد صاحب موقعیتهائی شد که به ثمر نرسید. در 15 دقیقه دوم این نیمه با افت توان بدنی بازیکنان دو تیم ، هر دو تیم رو به بازی هوائی و توپ‌کشی روی دروازه‌ها روی آوردند و بیشتر زمان بازی توپ در میانه میدان در حال رد و بدل شدن بین بازیکنان دو تیم بود.
تیم هما باز هم از نداشتن بازیکنان رده جوانان و امید در تیم حود ضربه خورد و با توجه به اجباری بودن استفاده از دو بازیکن در این رده سنی در ابتدای هر مسابقه تیم هما دو تعویض خود را برای این دو بازیکن انجام داد و در هفتمین دقیقه با یک مصدوم دیگر روبرو شد و سومین تعویض خود را نیز انجام داد.
همین عامل باعث شد تا در 15 دقیقه پایانی این تیم خسته نتواند تعویضی انجام دهد و در سوی دیگر تیم دارائی که به خوبی از بازیکنان جوان خود بهره می‌برد از توان بدنی این بازیکنان استفاده کرده و با دو تعویض به‌موقع قدرت هجومی خود را افزایش دهد و موقعیت‌های متعددی را روی دروازه هما ایجاد کند که البته با تلاش خط دفاعی هما نتوانست از این موقعیت‌ها استفاده کند.
http://www.up.persianv.com/images/bc8jso0d22uqn7d14j2x.jpg
آخرین مسابقه هفته سوم را دو تیم پارس و ایرانجوان برگزار کردند.
در این دیدار کم‌رمق که از لحاظ فنی در سطح بسیار پائینی برگزار شد تیم پارس با یک گل مقابل حریف خود به برتری دست یافت تا تنها تیم بدون امتیاز این مسابقات با کسب این سه امتیاز به رده چهرم جول صعود کند.
http://www.up.persianv.com/images/1djr4gzz9gg6tor3pf2e.jpg

در ادامه این مسابقات چهارشنبه ، سایپا و دارائی - پنجشنبه ، پارس و شاهین -  جمعه، هما و ایرانجوان به مصاف هم خواهند رفت.

ادامه مطلب ...