X
تبلیغات
رایتل

تحلیلی بر مسیرهای بزرگراه آبپخش|محمد حاج‌حسینی

پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1391

http://www.pic.iran-forum.ir/images/15uoi5g46x1udnbq7.jpg

در سالهای اخیر با مطرح شدن ایده احداث بزرگراه برازجان-گناوه و تغییر احتمالی مسیر کنونی آن از مرکز شهر آبپخش به اعماق  نخلستان های اطراف مسبب انتشار نظریه ها و دیدگاه های مختلفی از صاحب نظران در رسانه های محلی شده است در ماه ها و روزهای اخیر شاهد فعالیت های شبانه روزی  قرارگاه مهندسی الهادی(شاخه ای از قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در این پروژه عظیم بوده ایم و به لطف الهی  این پروژه مهم با درصد پیشرفت خوبی در حال انجام است، آنچه در این مقاله مورد بحث است موضع گیری های نمایندگان محترم  مردم آبپخش در شورای شهر در برابر طرح مذکور است خوشبختانه اعضای شورای شهر آبپخش در این مسئله به خوبی وارد شدند و همواره کوشیده اند که مسیر این بزرگراه طوری تنظیم شود که شهر آبپخش به انزوا کشیده نشود و مردم متدین شهر آبپخش دراین میان دچار ضرر نشوند که باید این عمل شورای شهر را تحسین کرد اما نکاتی پیرامون این بزرگراه را به عرضتان میرسانم، همانطور که میدانید بزرگراه مسیری حیاتی و استراتژیک برای هر استان شناخته میشود که حداقل در بعد اقتصادی برای مردم استان بسیار حائز اهمیت است بزرگراه برازجان-گناوه که در حقیقت چهار استان جنوبی کشور را به همدیگر متصل میکند و در مسیر بوشهر-خوزستان قرار دارد در واقع یکی از شاهراه های مواصلاتی جنوب کشور است این جاده ممتاز مواصلاتی به لحاظ اهمیتی که دارد سازمان راه و شهرسازی استان تصمیم گرفت آن را از یک جاده اصلی تبدیل به بزرگراه کند که البته در صورت افتتاح آن شیرینی آن را مردم استان بوشهر خواهند چشید، اما نکته بسیار مهم این است که آیا با چنین طرحی شهر آبپخش به انزوا کشیده خواهد شد؟! بی شک این مسیر مواصلاتی در مرکز شهر آبپخش یکی از مهمترین عوامل پیشرفت آبپخش بوده است اما این اشتباه است که فکر کنیم تنها عامل رونق آبپخش فقط همین جاده در مرکز شهر بوده و  وجود نخلستانهای انبوه(قطب اقتصادی استان) و همچنین امتیازات شغلی موجود در آن(عامل مهاجرت به شهر)و دهها امتیاز دیگر... در رونق شهر آبپخش بی تاثیر بوده است با این وجود وظیفه ماست که از عوامل پیشرفت شهرمان حمایت  کنیم تا به جای رشد منفی و معکوس همواره شاهد پیشرفت رو به جلو شهرمان باشیم وجود این جاده مواصلاتی گرچه در واقعیت تنها عامل پیشرفت شهرمان نیست ولی در عین حال هویت شهر ماست و اهمیت اقتصادی آن باعث شده که بسیاری از خانواده ها درآمد خود را با امتیاز وجود این راه کسب کنند و امرار معاش کنند همچنین  بسیاری از هموطنانمان در استان و کشور شهر آبپخش را به واسطه وجود همین جاده مواصلاتی میشناسند ، وجود آن در مرکز شهر زندگی مردم این منطقه را به شدت به آن وابسته کرده است اما نکته  مهم تصمیم گیری درباره اینست که: (( مسیر این بزرگراه در کجا احداث شود که مردم آبپخش دچار خسران نشوند؟)) پاسخ این سوال باید یک تصمیم کاملا کارشناسی شده باشد زیرا در غیر اینصورت حتی اگر بزرگراه در مرکز شهر هم عبور کند مشکلاتی که در آینده ممکن است بوجود بیاورد مسئله را خیلی پیچیده خواهد کرد چراکه در صورت احداث بزرگراه دیگر ماجرا تمام شده تلقی میشود و تغییر دوباره آن عملا غیر ممکن است، عبور بزرگراه در وسط شهر بدون رعایت پیش شرط های لازم از لحاظ کارشناسی کاملا غلط است و مشکلات ناشی از آن بسیار بیشتر از سود آن است شما فرض کنید روزانه صدها و بلکه هزاران ماشین سبک و سنگین(از اتومبیل شخصی گرفته تا تریلر،کامیون و اتوبوس) با سرعت بالای صد کیلومتر در ساعت از بزرگراه عبور کنند در این صورت آیا عبور آن در وسط یک شهر با جمعیت آبپخش که روزانه چندین هزار نفر عابر پیاده و موتورسیکت و... از عرض آن عبور میکند بدون رعایت پیش شرط های لازم آیا فاجعه نخواهد بود؟ وجود بزرگراه در وسط شهر در صورتی که ضوابط لازم در آن اجرا نشود عملا شهر آبپخش را تجزیه خواهد کرد و دسترسی بخش شرقی به بخش غربی را دشوار خواهد کرد و در یک جمله دکوراسیون مرکز شهر آبپخش را به کلی به هم خواهد ریخت البته اینها را نیز اضافه کنید که:- ایجاد میدان در بزرگراه ممنوع است،-عرض بزگراه زیاد است و باعث تخریب کلی مغازه ها و ساختمان های موجود در اطراف خیابان انقلاب(قلب اقتصادی آبپخش) خواهد شد با این حال تمام مشکلات مذکور تنها در حالتی است که پیش شرط های لازم برای احداث بزرگراه در مرکز شهر رعایت نشود و چنانچه این شرایط و پیش شرط ها اجرا شود احداث بزرگراه در مرکز شهر نه تنها ضرری برای شهر نخواهد داشت بلکه شهر آبپخش را به سرعت آباد خواهد کرد و این شرایط عبارتند از:1- احداث جاده روگذر یا زیرگذر: اینکار که در بسیاری از بزرگراه های موجود در شهر های کشور احداث شده است سبب میشود که عبورومرور تاکسی ها و موتورسیکلت های درون شهری از بالا یا زیر بزرگراه به راحتی و بدون تداخل انجام گیرد و حوادث رانندگی ناشی از وجود بزرگراه در مرکز شهر را نزدیک به به صفر برساند2- ایجاد پل هوایی: این کار برای بزرگراه های موجود در مرکز شهر بسیار حیاتی است و سبب میشود عابرین پیاده به راحتی و بدون هیچگونه دردسری از عرض بزرگراه عبور کنند/ مروری بر نکته ها و مطالب ذکر شده نشان میدهد که باید مسولان شهرآبپخش تلاش کنند که در صورتی که بزرگراه از مرکز شهر عبور کند تمهیدات لازم نیز برای عبور آن اندیشیده شود در غیر اینصورت کاملا به ضررآبپخش است و از توسعه شهر در آینده جلوگیری میکند ولی چنانچه این تمهیدات ضروری اندیشیده شود عبور بزرگراه در مرکز شهر آبپخش باعث رشد چشمگیر شهرمان خواهد شد و به جای اینکه تمام فروشگاه های شهر در یک نقطه (بلوارانقلاب) متمرکز شوند سبب آباد شدن دیگر نقاط شهر نیز خواهد شد و از مسولان میخواهیم برای تغییر مسیر بزرگراه به شهر آبپخش و البته مهمتراز آن ایجاد تمهیدات لازم برای عبور آن در مرکز شهر آبپخش تلاش کنند در غیر اینصورت چنانچه از دید کارشناسان اداره راه و ترابری لازم دیده شد این بزرگراه مهم بصورت کمربندی از شرق آبپخش عبور کند مسولان شهر آبپخش تلاش کنند این مسیر نزدیکترین نقطه به شرق شهر آبپخش باشد و البته پیشنهاد میشود این مسیر چسبیده به بافت مسکونی شرق شهر باشد این انتخاب چند مزیت دارد 1- سبب آبادانی و پیشرفت بافت فرسوده شرق شهرآبپخش میشود2-مشکل وجود بزرگراه در عمق نخلستان و به تبع آن اختلال در عبور و مرور مسافران را رفع میکند(بسیاری از دانشجوها،افراد شاغل و... ساکن در شهر آبپخش روزانه از این مسیر با مسافربرهای شخصی و عمومی خود را مرکز شهرستان و استان میرسانند و در صورتی که بزرگراه در وسط نخلستان باشد مخصوصا در شب بسیار مشکل و خطرناک است در حالی که عبور آن به صورت کمربندی از محدوده مسکونی شرق شهرآبپخش این مشکل را رفع میکند)3-وجود کمربندی در هر شهر یک امتیاز محسوب میشود.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
پست الکترونیکی :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد