ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

وضعیت نامناسب بازار خرما و ورشکستگی کشاورزان

http://www.pic.iran-forum.ir/images/15uoi5g46x1udnbq7.jpg

قیمت بسیار پایین فروش خرما سبب شده تا بسیاری از کشاورزان در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند و نتوانند هزینه‌های زندگی خود را از این راه تامین کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر با برخورداری از حدود پنج میلیون اصله نخل به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و بخش عظیمی از اهالی این استان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق کشاورزی و نخل‌داری امرار معاش کنند.
وضعیت نابسامان بازار خرما یکی از مهمترین مشکلاتی است که وضعیت مالی بسیاری از باغ‌داران و باغبانان منطقه را با مشکل مواجه کرده ‌است و برخی از این افراد را نسبت به ادامه کار در عرصه کشاورزی نا امید کرده است.
کشاورزان برای فرآوری محصول خرمای خود زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند تا بتوانند از طریق فروش محصول خود علاوه بر تامین هزینه‌هایی که در طول سال زراعی برای آبیاری و گرده افشانی و برداشت و ...  متحمل شده‌اند، هزینه یک‌سال خانواده خود را تامین کنند.

دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند/ قیمت گیلاس 20 برابر خرما است

یکی از نخل‌داران بوشهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه سال به سال شاهد افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در سطح جامعه هستیم ولی در قیمت محصول خرما افزایشی که نداریم بعضا شاهد کاهش قیمت این محصول هم هستیم.
ابراهیم مهرآوران افزود: در روزهای اخیر و با ورود میوه‌های نوبرانه تابستانه به بازار نظیر هلو، زردآلو، آلبالو و گیلاس به بازار و قیمت‌های این میوه‌ها حسرت ما کشاورزان بیشتر شده است. کشاورزی که باید 20 کیلو از محصول خود را بدهد تا شاید بتواند یک کیلو میوه بخرد.
وی اضافه کرد: ارتفاع بلند نخل، خطراتی که برای کشاورزان ایجاد می‌کند و سختی کار نخیلات باعث شده تا شاهد کاهش کارگران در باغات باشیم و کارگرانی هم که برای کار می‌آیند با نرخ بسیار زیادی کار می‌کنند که در بسیاری موارد قیمت تمام شده یک کیلو خرما بیش از هزینه‌ای است که به فروش می‌رسد.
این کشاورز ادامه داد: با این حال مجبوریم بسیاری از کارهای نخیلاتمان را خود و خانواده انجام دهیم و حتی برای دیگر باغ داران نیز کار کنیم ولی باز هم در تامین مایحتاج زندگی خود و خرج سالانه خود با مشکل مواجه هستیم.

وضعیت نامطلوب آبیاری و کاهش میزان تولید محصولات

یکی دیگر از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های اخیر و با کاهش بارندگی‌ها و به تبع آن هفت سال پیاپی خشکسالی در استان بوشهر شاهد کاهش تعداد دفعات آبیاری نخیلات در طول یک‌سال هستیم و همین کمبود آبیاری برای نخیلات باعث شده تا شاهد کاهش میزان تولید و همچنین کیفیت محصولات تولیدی باشیم.
باقر عباسی افزود: نخل‌داری یکی از سخت ترین فعالیت‌ها در عرصه کشاورزی است ولی متاسفانه در مقابل تلاشی که برای برداشت هر کیلو محصول خرما انجام می‌شود هزینه بسیار کمی پرداخت می‌شود.
وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به نخلداران و فعالان این عرصه شد و بیان داشت: با این شرایط بسیاری از کشاورزان قادر به ادامه فعالیت در عرصه کشاورزی نیستند و ممکن است در آینده شاهد رها شدن بسیاری از نخیلات و حضور کشاورزان در دیگر عرصه‌های اقتصادی باشیم.

نابودی نخیلات و فروش پنیر نخل راهی برای درآمدزایی از نخیلات

در سال‌های اخیر و با نزدیک شدن قیمت‌های تولید و فروش خرما به هم، بسیاری از کشاورزان نخل‌های خود را قطع می‌کنند و با فروش پنیر آن هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند. ( پنیر نخل ماده سفید رنگی است که با قطع هر نخل به دست می‌آیدو از قیمت ناسب‌تری نسبت به خرما برخوردار است)
افراد بسیار زیادی نیز در نقاط مختلف استان بوشهر دکه‌ها و فروشگاه‌هایی را برای فروش پنیر نخل ایجاد کرده‌اند که همین افزایش فروشندگان پنیر نخل بیانگر ناامیدی کشاورزان از فروش مناسب محصول خرما است.
هر چند برای به دست آوردن پنیر نخل باید یک نخل به طور کامل از بین برود ولی قیمت به نسبت مناسب‌تر این محصول باعث می‌شود تا کشاورزان این درآمد را به درآمد چندین ساله فروش خرما ترجیح دهند و نخلستان‌های خود را به دست اره‌ها بسپارند.

بهبود بازار خرما نیازمند توسعه صنایع بسته‌بندی/  لزوم توسعه صنایع تبدیلی خرما

یکی از کارشناسان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که باعث شده تا خرما به قیمت واقعی خود دست نیابد و کشاورزان نتوانند آنگونه که باید از نخیلات و فعالیت‌های خود درآمدزایی کنند، عدم دست‌یابی به بازارهای هدف و مناسب است.
محمدرضا مرادی اضافه کرد: امروزه بسته‌بندی مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دست‌یابی به فروش مناسب است که متاسفانه به علت کمبود شرکت‌های بسته‌بندی مناسب در استان بوشهر شاهد بسته‌بندی نامناسب این محصول در کارگاه‌های محلی هستیم.
وی ادامه داد: این نوع بسته‌بندی‌ها علاوه بر اینکه نمی‌تواند بازار خوبی را به دست بیاورند باعث بدبین شدن بازارهای جهانی به این محصول می‌شود و عدم تمایل به خرید خرما را در پی خواهد داشت.
مرادی بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی در استان بوشهر تاکید کرد و افزود: یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند در توسعه و ارتقای کشاورزی استان نقش داشته باشد، ایجاد شرکت‌های متعدد در زمینه صنایع تبدیلی خرما است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت کشاورزان داشته باشد.

سال "تولید ملی" فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت کشاورزان

در حالی که امسال به نام سال " تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نام‌گذاری شده است، فرصت مناسبی است تا با همکاری مسئولان و نگاه ویژه به تولید‌کنندگان خرما شاهد بهبود وضعیت نخل داران و ایجاد بازارهای هدف مناسب در کشور و خارج از کشور برای این محصول باشیم.
یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در خودکفایی کشور نقش داشته باشد، توجه به عرصه کشاورزی است که با تولید محصول با کیفیت از سوی کشاورزان و حمایت و همکاری مسئولان می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی صنعت کشاورزی داشته باشد.
 کشاورزی و به ویژه تولید خرما یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی استان بوشهر است که در سال " تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان است تا بتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد.
اعطای تسهیلات مناسب برای ایجاد شرکت‌های بسته بندی خرما و محصولات غذائی در سطح استان، اعطای تسهیلات  و فراهم ساختن شرایط لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی خرما در استان، کمک به بهبود کیفیت خرمای تولید، بهبود وضعیت خرید تضمینی خرما از کشاورزان وقطع واسطه ها و . . . از جمله مواردی است که می‌تواند در این شرایط به کمک کشاورزان و به ویژه نخل‌داران استان بوشهر بیاید و آنها را در این وضعیت نامناسب بازار خرما یاری‌گر باشد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد