ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

رسالت خبرنگاران و روزنامه نگاران در عصر تکنولوژی و دیجیتال

به قلم عابدین عابدی زاده| رسالت خبرنگاران و روزنامه نگاران در عصر تکنولوژی و دیجیتال

تفاوت هایی در پیام خبرنگاران و روزنامه نگاران دیروز و امروز وجود دارد و اثر این رقابت ها باعث کیفی تر شدن گزارش ها شده است.

آموزش و حرفه ای شدن به همراه تخصص لازم در عرصه های علمی و کاربردی نیاز به دانش فراگیر و روزافزون دارد و این نیاز در دهه اخیر با توجه به تغییرات پیشرفته در تکنولوژی امری اجتناب ناپذیر و لازمه زندگی است.

عمر کوتاه انسان ها و زندگی پرتلاطم و ماشینی امروز و عوامل دیگر از جمله شاخه ها و زیرشاخه های مختلف و زیاد علوم هیچ راهی پیش پای انسان ها باقی نگذاشته تا در طول این مدت کوتاه زندگی خویش بتواند آمال و آرمان هایی که در ذهن دارد را به واقعیت برساند تا شاید بتواند در چندین رشته به تحقیق و دانش اندوزی بپردازد، ولی با توجه به این که در بیشتر مواقع تحقیق و ممارست تا رسیدن به نتیجه نهایی، زمانی چند برابر عمر متوسط آدمی را می طلبد، به سختی می توان به تمام آمال و اهداف دست یافت.( البته هیچ غیرممکنی وجود ندارد تا زمانی که ما به ممکن ها بیندیشیم).

از آنجایی که تجربه دانشجویی ام هم در رشته های علوم پایه بوده و هم در رشته های علوم انسانی، با دنبال کردن رشته های حوزه علوم انسانی علاقه ام به حوزه های جامعه شناسی، علوم جامعه و رسانه های جمعی در عصر دیجیتال و ...) به مراتب بیشتر شد.

در اینجا قصد دارم به خود جسارت دهم و یک نگاه اجمالی و گپی دوستانه در خصوص روزنامه نگاری با روزنامه نگاران هم استانی ام داشته باشم.

رونامه نگاری شاخه ای از علوم ارتباطات و علوم ارتباطات از بطن و متن علوم اجتماعی برخاسته، شاید به جرات بتوان گفت سال هاست که این رشته از حالت مجرد و انفرادی خارج شده و نیاز به آموزش و تخصص لازم دارد تا به صورت تئوری و عملی کاربرد داشته باشد.

در گذشته بسیاری از نشریات با تجربه ای در حوزه های مختلف فعالیت می کردند و در آغاز، فعالیت خود را با تعداد نفرات اندکی شروع می نمودند ولی در حال حاضر این امکان حتی برای یک نشریه محلی کوچک نیز بعید به نظر می آید به طوری که برای تهیه یک بروشور تا چاپ به تفکری نو و دگراندیش، توانایی در نویسندگی و همچنین تبلیغات و مهارت در روانشناسی اجتماعی، مسائل فرهنگی، اقتصادی و در نهایت طراحی و گرافیک نیاز پیدا می شود.

 حال برای چاپ یک روزنامه و نشریات هفتگی با موضوعات مختلف و متنوعی که بتواند نیاز خواننده جامعه امروزی را برآورده نماید تا چه اندازه به نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده نیاز داریم؟

با توجه به گسترش روز افزون ارتباطات جمعی از دو بعد کمی و کیفی، متولیان و هدایت کنندگان ارتباطات جمعی برای انعکاس رویدادها و خبرها به نیروی انسانی متخصص و کارآمد نیاز دارند.

 از آنجایی که سرعت انتشار گزارش های خبری و رقابت هایی بین رسانه های جمعی به خصوص در دنیای سایبر وجود دارد لذا نیروی های رسانه های آموزش دیده، تلاش می کنند فرصت ها را از دیگران ربوده و سازمان خود را به تجهیزات پیشرفته تری مجهز کنند.

از طرفی کره زمین به واسطه رسانه های مختلف و نوین آنقدر کوچک شده که ابعاد دهکده به خود گرفته، از این رو بر اساس اندیشه مک لوهان مفهوم دهکده جهانی پایه گذاری شد.

 شاید در هیچ زمانی به اندازه امروز امکان دستیابی به گزارش های خبری مختلف در دنیا وجود نداشته است. به عبارتی دقیق تر وسایل ارتباط جمعی جدید شیوه های زندگی بشری را متحول نموده به گونه ای که جهان کنونی را به یک دهکده ی کوچک تبدیل کرده، بنابراین همه افراد دهکده تقریباً  از حال و احوال یکدیگر و همچنین اتفاقاتی که در این دهکده می افتد باخبرند.

خبرنگار پویا همواره در تلاشی مضاعف است تا بتواند از محیطی که در حال حرکت و تکاپوست و نیز جهانی که در آن زندگی می کند مطلع باشد.

به همین دلیل خبرنگاران رسانه های خبری مدام در این اندیشه اند تا خبرهای جامع و کاملی از آنچه که در اطراف خود و جهان می گذرد در اختیار مردم قرار دهند تا افراد بتوانند با داشتن اطلاعات صحیح و صریح تصمیمات آگاهانه ای در زمینه های مختلف زندگی خود بگیرند.

رقابت هایی که به طور محسوس و نامحسوس در بین رسانه های دیداری، شنیداری، مطبوعات و ... دیده می شود شرایط بسیار دشواری برای تهیه گزارش و خبر برای خبرنگاران و روزنامه نگاران ایجاد کرده که بر شما خبرنگاران پوشیده نیست.

 از این رو همیشه تفاوت هایی در پیام خبرنگاران و روزنامه نگاران دیروز و امروز وجود دارد و اثر این رقابت ها باعث کیفی تر شدن گزارش ها شده است.

آموزش و تخصص برای خبرنگار رسانه های خبری به عنوان رکن اصلی روزنامه نگاری محسوب می شود، از این جهت که در یک زمان ممکن است چندین خبرنگار از رسانه های مختلف، گزارشی خبری از یک رویداد تهیه نمایند و شاید این گزارش همزمان از طریق رادیو و تلویزیون نیز انتشار یابد، بنابراین برای تهیه و تنظیم خبر درست، جامع و روشن آموزش حرفه ای امری اجتناب ناپذیر است.

در چنین شرایطی که همه در تلاشند گوی سبقت را از هم بربایند و رسانه خود را به منصه ظهور تا رسیدن به اعتبار سوق دهند وجود افراد آموزش دیده و حرفه ایست که می تواند با اعتماد و اعتبار واقعی که به رسانه خود می دهند نظر و رضایت خاطر مردم را جلب نمایند، هدفی که یک رسانه برای چشم انداز آتی خود تعریف کرده شاید تلاش برای رسیدن به همین اعتماد و اعتبار باشد.

خبرنگاری آگاه و آگاهی دهنده باشیم

پایان.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد