به گزارش پایگاه خبری ندایآبپخش، مسئله فعالیت پیمانکار گاز در آبپخش
یکی از مسائلی است که در محافل و گفتوگوهای روزانه افراد یکی از سوژههای
شهروندان شده و به هر بهانهای سعی میکنند مسئلهای در ارتباط با آن
بگویند و از وضعیت موجود انتقادی کنند.
مردم در گذشته نیز بر فعالیت پیمانکار شرکت گاز برای اختلال در شرکتهای تاسیسات زیربنایی این شرکت گله داشتند و آن را از طریق مذاکره، رسانههای محلی و ... به اطلاع مسئولان بخش رساندند.
البته تنها مردم در گروه منتقدین فعالیت پیمانکار شرکت گاز نیستند و برخی
از مسئولان نیز مکررا از فعالیت این پیمانکار به خاطر ایجاد صدماتی که بر
شبکههای تاسیساتی شهر وارد شده است گله داشتهاند.
روسای ادارات آب، برق و مخابرات که همگی از فعالیتهایی که در روزها و ماههای اخیر پیمانکار گاز در آبپخش داشته است و باعث صدمه و اخلال در شبکههای تاسیسات شهر شده ابراز ناراحتی و اعتراض شدید دارند.
در روزهای گذشته مسئولان چندبار جلسههایی برای بررسی وضعیت موجود ترتیب
دادهاند و به بررسی مشکلات در این زمینه پرداختهاند ولی تا کنون هیچ
نتیجه خاصی از آن حاصل نشده است.
رضا بهروزی، یکی از شهروندان آبپخشی در این ارتباط در گفتوگو با خبرنگار
فارس اظهار داشت: یکی از نواقصی که فعالیت پیمانکار شرکت گاز در آبپخش داشته است طولانی شدن زمان اجرای طرحها در نقاط مختلف شهر است و این مساله مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.
علی باقری، یکی دیگر از شهروندان آبپخشی به خبرنگار فارس در آبپخش
گفت: اجرای پروژههای عمرانی در شهرها و روستاها از عواملی است که سبب
پیشرفت و توسعه شهرها و روستاها میشود و برای دستیابی به هر آبادانی باید
شاهد تخریب باشیم.
وی تصریح کرد: هرچند گاز از تاسیسات مهم به شمار میرود ولی باید به این
مسئله توجه داشته باشیم که با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط اقلیمی
منطقه نیاز مردم به تاسیسات دیگر بسیار بیشتر است و نباید برای اجرای این
پروژه آسیبهای جدی به تاسیسات مخابراتی، آب و برق شهر که از نیازهای اساسی
مردم هستند و بدون وجود آنها زندگی مردم دچار اختلال و نوساناتی میشود،
وارد شود.
قائم منفرد در این ارتباط اظهار داشت: طولانی شدن زمان اجرای این پروژهها و
طولانی شدن بازسازی پس از اتمام حفاری و نصب لولههای گاز از عواملی است
که سبب گلایه و ناراحتی شهروندان شده است.
شاپور رضایی نیز یادآور شد: از مسئولان شورا و شهرداری و مدیران شرکت گاز
میخواهیم نسبت به ساماندهی وضعیت خیابانها و کوچهها اهتمام ورزند تا
مردم دچار مشکل نشوند.
مسعود باقرنژاد نیز بیان کرد: بیش از چهار ماه است که تمام کوچهها و خیابانهای آبپخش نیمهکاره رها شده و خودروها و موتورسیکلتها و حتی افراد پیاده دچار مشکل شدهاند.
به گزارش پایگاه خبری ندایآبپخش، بخشدار آبپخش شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: همکاری بازرسان آژانس انرژی اتمی با تروریستها مایه تاسف است.
احمد خرمروز اظهار داشت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی و در راس آنها امریکا و رژیم صهیونیستی از دستیابی ایران به فناوریهای نوین در علوم مختلف براشفته شدهاند و سعی دارند با استفاده از هر روشی از پیشرفت علم در ایران جلوگیری کنند.
علیرضا برازجانی یکی از روزنامهنگاران دشتستانی در یادداشتی در ویژهنامه استانی روزنامه جام جم پیرامون حادثه دلخراش آبپخش در هفتههای گذشته چنین نوشت:
حادثه دلخراش اخیر در باند متروکه هواپیمای سمپاشی سازمان جهاد در آبپخش که توسط عده ای از اراذل و اوباش منطقه ، به قتل 3 نفر از جوانان بی گناه و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد و موجبات خشم و انزجار همه را فراهم کرد در دل خود نکاتی را نهفته داشت که با بررسی و نگاهی آسیب شناسانه به آن و کمی مداقه در آن از تکرار حوادث تلخ احتمالی در آینده ، ابتدا پیش بینی و در نهایت جلوگیری کرد.
1- محرومیت شهرستان دشتستان و به تبع آن بخشهای مختلف این شهرستان گسترده در تامین امکانات و تسهیلات و تفریحات سالم بویژه برای قشر جوان که سرشار از انگیزه و شور جوانی هستند ، معضلی است که مدتهای مدیدی ذهن متولیان و مسئولان امر را به خود مشغول ساخته است.
اگر چه در این راستا اقدامات ارزشمندی از بدو انقلاب تاکنون توسط دولتمردان صوت گرفته که شایسته تقدیر است اما این نه تنها کافی نبوده بلکه به دلیل تنوع و جمعیت روزافزون و توسعه نیازها و سطح توقعات بسیار اندک ارزیابی می گردد.
فقر زیرساختهای لازم در این زمینه باعث گرایش جوانان به موتورسواری بعنوان ارزانترین و دم دست ترین تفریح و دلمشغولی آنان شده است . همین عامل درصد استقبال کنندگان از این در واقع ورزش سالم را بصورت چشمگیر بالا برده است که لزوم برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات لازم را جهت احداث پیست موتورسواری با لحاظ مسائل ایمنی و امنیتی وشرایط مطابق با استاندارد جهانی را توسط نهادهای مسئول دوچندان می سازد و یا اینکه در کنار ساخت سالنهای ورزشی چند منظوره ویا ورزشگاههای در حال احداث و جدیدالاحداث جایی برای پیست موتورسواری پیش بینی و لحاظ شود .
بالاخص اداره ورزش و جوانان بعنوان نهاد اصلی در رابطه با امور جوانان می تواند با بررسی کارشناسی شده نسبت به شناسایی ظرفیتهای نهفته و ورزشهای متناسب با فرهنگ بومی حاکم بر منطقه بعنوان مثال موتور سواری ، نسبت به هدایت و ساماندهی موتورسواران و تجمیع آنان در مکانی مناسب ، اصلی ترین نقش را ایفا کند اما صد افسوس که هیچوقت در این رابطه اقدام عملی و حتی اظهار نظری نه دیده شد و نه شنیده شد .
2- این حادثه شوم " بخوانید کشتار بیرحمانه در روز روشن " در مکان و ساعاتی اتفاق افتاد که در نوع خود کم سابقه و حتی بی سابقه بوده است .
تصورش را بکنید عده ای کثیر از جوانان در باند متروکه فرودگاه سمپاشی آبپخش مشغول تمرین موتورسواری هستند دریک لحظه آماج تیراندازی عده ای شرور قرار می گیرند .
صرف نظر از انگیزه مهاجمان و اصل قضیه که چه عواملی باعث چنین حادثه ای شده است ، وجود ضابط امنیتی که لازمه و می بایست در هر تجمعی با حضور فیزیکی ضریب امنیتی کار را بالا برده و حافظ جان و مال شهروندان باشند ، می توانست تا حد زیادی مانع از وقوع آن گردد . موضوعی که فقدان آن اکنون افسوس همیشگی را بدنبال دارد و شاید حالا خانواده ای داغدار و مصیبت زده وجود نداشت .هرچند حضور ماموران کلانتری در این واقعه با تاخیری قابل تامل همراه است که می توانست با احساس مسئولیت بیشتر حضوری پیشگیرانه را همانگونه که در سطور بالا به آن اشاره شد و قبل از وقوع این حادثه دردناک را داشته باشد اما صدافسوس که پس از دستگیری مهاجمان و ضاربان توسط افراد حاضر در صحنه ، تازه متوجه اقدام ماموران جهت دستگیری و آن هم با شلیک تیر هوایی می شویم.
3 –میزان جرم و جنایت که در شهرستان دشتستان به وقوع می پیوندد در مقایسه با دیگر شهرستانها اگر کمتر نباشد بیشتر هم نبوده و نیست اما همواره حساسیت خاصی از گذشته نسبت به این شهرستان وجود داشته که به محض وقوع حادثه ای هرچند کوچک و در حد سرقت بسیار محدود سریعا بازتاب وسیعی در سایتها و محافل خبری استان دارد و باعث خدشه دار شدن وجهه شهرستان می شود که لازم است همه فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی با نگاهی دلسوزانه و منصفانه نسبت به تجزیه و تحلیل عوامل و عناصر دخیل در هر بزه و جرایم صورت گرفته راههای درمان و جلوگیری از حوادث تلخ و ناگواری که همواره سلامت روانی و امنیت شهروندان را تهدید می کند منعکس نموده و یاری رسان متولیان و مسئولان امنیتی دشتستان باشند که عمل به این اصل مهم منطبق بر همان رسالت مطبوعاتی آنان می باشد.
4 –شاید به جرات بتوان یکی از معضلات امنیتی شهرستان را فراوانی سلاحهای غیر مجازی دانست که بویژه در این سالیان اخیر با قیمتهای بسیار نازل در اختیار عموم قرار می گیرد و صدالبته همین سلاحهای غیر مجاز جنایتهای خونینی را رقم زده و خانواده های بسیاری را داغدار کرده است .
اجرای طرحهای مقطعی جمع آوری سلاح هم تاکنون تنوانسته است گره گشا باشد بنابراین مقابله بااین پدیده شوم مستلزم جدیت و عزم قاطع ضابط قضایی در برخورد بدون مماشات و ملاحظه با دارندگان این سلاحها می باشد.
5 –این حادثه دردناک هم که به قیمت مرگ 3 نفر و داغدار شدن خانواده هایشان تمام شد آخرین حادثه از این دست نخواهد بود و خاطره تلخ و ناگوار آن تا مدتها در اذهان عموم باقی خواهد ماند . اکنون عموم مردم که احساساتشان بواسطه این جنایت هولناک جریحه دار شده است و همچنین خانواده قربانیان که در فقدان عزیز خود به سوگ نشسته اند منتظر سرعت عمل دستگاه قضایی در برخورد قاطع و اجرای حکم قصاص قاتلان هستند . هرچند آب رفته به جوی باز نمی گردد اما اجرای عدالت و قصاص قاتلان در واقع تا حدودی تسکین آلام و دل دردمند آنان خواهد شد.
" به امید روزی که جامعه ای عاری از هرگونه پلیدی داشته باشیم"
وحید صمصامی یکی از دانشجویان آبپخشی و عضو کانون بصیرت دانشجویی استان بوشهر در یادداشتی در پایگاه تحلیلی خبری گامنیوز چنین نوشت:
وقتی
سخن از کارایی وسایل نقلیه موتوری به میان می آید ، خواه یا ناخواه باید
فرهنگ رانندگی در جامعه نیز مورد بررسی قرار گیرد .ما کمتر خانواده ای سراغ
داریم که از مرگ فرد یا افرادی از خانواده یا اقوام و آشنایان خود در
تصادفات جاده ای مصیبت و رنجی ندیده باشد . آیا خانواده داغدار از این
گونه حوادث ، عامل به وجود آمدن واقعه را عدم استاندارد نبودن خودرو یا
مشکلات راه و جاده کشور می دانند و یا مسئله ای دیگر...
حال چند سوال پیش می آید که باید مورد بررسی قرار گیرد . خودرویی که امروز بیشترین فراوانی تولید در کشور را دارد ، بیشترین آمار تصادفات جاده ای و از پس آن بیشترین تلفات را نیز داراست ، در ایران تولید می شود؛ آیا انصاف است مردم خودرویی داشته باشند که در تصادفات کمترین اعتمادی را برای زنده ماندن و کمتر آسیب دیدن ضمانت نمی کند؟اگر کیفیت و ظرفیت کم جاده های کشور ، درصدی از آمار بالای تصادفات را شامل می شود ، آیا رواست با تولید خودرو های با تکنولوژی دهه های 60 و 70 میلادی فضای حاکم بر جاده ها را ناایمن تر از گذشته کرد؟آیا معاینه فنی که برای خودرو ها انجام می شود ، مسئولیت 5 ساله سطح استاندارد خودروها را در حد ایمنی اولیه پذیرفته است؟آیا خودرو سازی در کشور وجود دارد که محصول خود را ، به غیر از قطعات اصلی ، بیشتر از یک سال ضمانت کند ؟
شرکت های سازنده خودرو در کشور که سیاست کلی تولیدات آنها به این شعار معطوف است (ایرانی لایق بهترین هاست) ، در پیشبرد اهداف بلند مدت خود یعنی رسیدن به سطحی که بتواند کمترین مورد یعنی ایمنی جان سرنشینان را تامین کند ، پیشرفتی نداشته و با یک نگاه ساده به سطح کیفی محصولات آنها ، می توان از شکست در تولید و مدیریت شان سخن گفت . شکست مدیریتی در مورد خودروسازان مملکت ما به آن معنا که ورشکستگی به بار آورد ، هیچ وقت تحقق پیدا نمی کند ؛ زیرا پرداخت یارانه های بی حساب و کتاب و همچنین سود بالای خودرو سازان ایرانی با داشتن سوخت و انرژی ارزان و در دسترس و همچنین نیروی انسانی ارزان به این گونه است که هرچه کاهش قیمت داشته باشد ، باز هم مشکل برایشان پیش نخواهد آمد .در این صورت اگر خرید خودرو های خارجی با قیمت واقعی ، آزاد بود صنعت بی کیفیت خودرو ایران نابود می شد و اگر یارانه به خودرو سازان وطنی داده نمی شد هم اکنون چنین شرکت های خودرو سازی وجود خارجی نداشت .
ایران بالاترین آمار تصادفات و همچنین رتبه دوم آمار مرگ و میر در دنیا را
داراست . پس از ناایمنی خودرو ها ، عدم کیفیت راه های کشور مسئله ای غیر
قابل انکار برای ایجاد حوادث رانندگی است .از همان ابتدا جاده ها بر اساس
اصول مهندسی و راه سازی ساخته نشده اند و عمر مفید زیادی ندارند که بیشترین
استفاده نیز از آن می شود .در مقابل پرداخت یارانه و حمایت بی دریغ دولت
از صنایع خودرو ساز ، کمبود بودجه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت جاده و
راه های با کیفیت و استاندارد ، به چشم می خورد .
موتور سیکلت به
رغم اینکه می تواند وسیله ای سبک و چالاک ، برای استفاده و سرعت بخشیدن به
حمل و نقل و انجام کارهای روزمره باشد ، به جای اینکه عصای دست مردم شود
بلای جان مردم شده و به عنوان ارابه مرگ جوانان و نوجوانان به خصوص مردم
نواحی جنوب و شمال ایران تبدیل شده است . درصد زیادی از تلفات موتوری از
وارد شدن ضربه به سر یعنی عدم استفاده از کلاه ایمنی شامل می شود . همان
گونه که از موتور سیکلت برای تفریح و ورزش مورد استفاده قرار می گیرد و در
این میان محلی مناسب ، مثل پیست موتور سواری ، برای تخلیه انرژی و ورزش و
سرگرمی وجود ندارد ، خواه یا ناخواه مانور و کورس موتور سواران به خیابان
ها کشیده می شود و حوادث تلخ و ناخوشایندی به وجود می آورد .
مسئله ایمنی و سلامت مردم موضوعی نیست که به خاطر مسائل اقتصادی و درآمد های زودگذر که عده ای بخواهند به آن برسند ، به خطر بیفتد . تا کی مردم ایران باید تاوان پیکان ، نیسان و حال نیز پراید ، که کمترین استاندارد ایمنی و زیست محیطی را ندارند ، بپردازند . طبق آمار تصادفات رانندگی در ایران دو برابر آمار جهانی است . همان گونه که تعداد کشته شدگان زلزله ژاپن از تعداد فوتی های تصادفات رانندگی ایران کمتر است ؛ پس از حادثه زلزله همه جهانیان به کمک زلزله زدگان شتافتند و تمام توجه جهان به کمک به آن ها معطوف شد . حال این سوال پیش می آید که آیا کشته شدگان و آسیب دیدگان در تصادفات رانندگی ایران نیاز به توجه ملی و کارشناسی ندارند؟
رفتار های انسانی و فقر فرهنگ رانندگی که عامل اصلی در بروز حوادث و تصادفات در جاده های کشور است نیاز به آموزش و توجه بیشتری دارد . حیف است نیروی جوان جامعه(زیر30سال) که نشاط و پویایی جامعه به آنها متکی است در آمار اکثریت جان باختگان و مجروحان تصادفات رانندگی را تشکیل دهد .
سرپرست شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری و زهشکی استان بوشهر از افزایش 125 درصدی حجم آب موجود در شبکههای آبیاری شهرستان اهرم خبر داد.