ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

فروش خرما با توجه به وضعیت بازار به ضرر کشاورزان است

ندای آبپخش / شهر آبپخش به دلیل وجود نخلستان های بلند قامت و سر به فلک کشیده به نگین سرسبز استان شهرت یافته است.


آبپخش یکی از قطب های مهم تولید خرما در سطح استان و کشور می باشد که حدود یک و نیم میلیون اصله نخل در آن وجود دارد و و بالغ بر 4000 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.

چندین سال است که بازار خرما که یکی از اصلی ترین محورهای اقتصادی این منطقه را تشکیل می دهد دچار رکود شده است و این رکود نارضایتی باغداران را در پی داشته است.

در پی تماس های مکرر کشاورزان با خبرنگار ندای آبپخش و اعتراض به فروش نرفتن محصولات درخت نخل صبح امروز با جمعی از خبرنگاران برای تهیه گزارش به انبارهای مملو از خرما رفتیم.

 

رکود بازار خرما ساخته دست تجار است

 

یکی از نخلداران در پاسخ به سوال خبرنگار ندای آبپخش مبنی بر علل عدم فروش خرما در سال های اخیر گفت: تاجران خرما در نشست های پیاپی تصمیم بر عدم خرید محصولات باغداران برای کاهش قیمت این محصول گرفته اند که این تصمیم خود اصلی ترین عامل رکود بازار است.

 

500 تومان حتی هزینه جاری باغات را هم تامین نمی کند

 

این کشاورز کهنه کار با اشاره به قیمت 500 تومان برای خرید هر کیلو گرم خرما اشاره کرد و گفت : این قیمت تجار حتی هزینه های جاری به ثمر رسیدن محصول خرما را هم تامین نمی کند.

وی گفت:هزینه تولید هر کیلوگرممای بسته بندی شده در کارتن بالغ بر 750 تومان است و فروش محصولات با قیمت فعلی  نه تنها سودی عاید نخلداران نمی کند بلکه به ضرر آنها نیز می باشد.

 

قیمت خرما سالانه کاهش می یابد

 

یکی از باغداران که از انبار خرمای او بازدید کردیم اظهار داشت : هزینه های جاری درخت نخل سالانه افزایش پیدا می کند و با این حال قیمت خرما کاهش یافته است.

وی تصریح کرد : با توجه به افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی افزایش 50 یا 100 تومانی قیمت محصول درخت نخل باز هم فرقی به حال باغداران ندارد و تغییری در وضعیت بازار این محصول ایجاد نمی کند.

 

وضعیت آبیاری نخیلات منطقه مطلوب و رضایت بخش نیست

 

یکی از نخلداران حاضر در این بازدید ضمن اعتراض از وضعیت آبیاری موجود گفت : شیوه آبیاری فعلی به گونه ای است که در آن عدالت رعایت نمی شود ، عده ای بیشتر از حق خود بهره می برند و عده ای حتی از حق خود نمی توانند بهره ای ببرند.

او در ادامه گفت : مشکلات آبیاری درخت نخل در چندین مرحله اعتراضات باغداران را در پی داشته است که امیدواریم با پیگیری جدی و مستمر مسئولین مشکل آبیاری درختان نخل هر چه زودتر حل شود.

 

مسئولین فکری به حال فروش خرما کنند.

 

این کشاورز در پایان خواستار رسیدگی هرچه بیشتر مسئولین به بازار خرما و حمایت از باغدارن برای فروش محصولات خرما شد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد