ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

آبی که مدیریت نشد / عدم رضایت باغداران از نحوه فعلی آبیاری

ندای آبپخش : چند صباحی قبل در جلسه‌ای با حضور نمایندگان شورای روستاها و جمعی از مسئولین بخش و شهرستان گروهی 3 نفره شامل حسن فریبرزی،فتح‌الله صمصامی‌ و محمد سبحانی به عنوان نمایندگان باغداران منطقه آبپخش انتخاب شدند که اسناد و صورت‌جلسه این انتخاب نیز موجود است.

مدیریت منابع آب ضعیف است / به خواسته‌ مردم هیچ توجهی نشده

یکی از نمایندگان باغداران با مراجعه خبرنگار ندای آبپخش مطالبی را بیان نمود که آگاهی داشتن از این مطالب لازم و صروری به نظر می‌رسد.

نماینده باغداران منطقه آبپخش به ندای آبپخش گفت : شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر که شرکتی نیمه‌دولتی است برای سال‌های متوالی مسئولیت توزیع آب‌های کشاورزی در سراسر استان علی‌الخصوص بخش‌های آبپخش ، مرکزی و سعدآباد که بیشترین میزان نخیلات را در خود جای داده‌آند بر عهده داشت.

حسن فریبرزی ادامه داد :‌ سال‌های طولانی کشاورزان در رابطه وضعیت آب‌رسانی و شیوه مدیریت منابع آب ناراضی بودند و اعتراض خود را به شکل‌های گوناگون بیان می‌نمودند و سرانجام خواستار واگذاری مدیریت آب‌رسانی کشاورزی به مردم شدند.

این مسئول تصریح کرد : در سال 89 این شرکت نیمه دولتی بنابر اصل 44 قانون اساسی تماما به بخش خصوصی واگذار شد و بخش خصوصی شرکت تعاونی خلیج‌فارس را که تمامی اعضای آن ائم ار هیئت‌مدیره ،‌مدیر‌عامل و کارکنان همگی همان افرادی هستند که در شرکت بهره‌برداری  مسئول بوده‌آند.

فریبرزی تاکید کرد : سازمان آب منطقه‌ای استان بدون توجه به درخواست‌های مکرر مردم و باغداران منطقه که خواستار تغییر مدیریت بوده‌اند در یک اقدام فرمالیته اقدام به یک تغییر صرفا اداری نمود و مدیریت آب‌رسانی هیچ تغییری نکرد و تنها تغییر ،‌تغییر نام شرکت متولی امر بود.

نماینده باغداران منطقه آبپخش با بیان اینکه برای احقاق خواسته‌مان تا حصول نتیجه دست از تلاش برنمی‌داریم اذعان داشت : ما باغداران آبپخشی با ارائه راهکار مناسب از مسئولین سازمان آب منطقه‌ای می‌خواهیم تا بنابر آنچه در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران آمده است با همراهی سازمان جهاد کشاورزی با تشکیل تعاونی آب‌داران مدیریت آی کشاورزی را به مردم و باغداران که مستقیما با این امر دست به گریبانند واگذار نمایند.

باغداران باید راضی باشند یا مسئولین شرکت آب منطقه‌ای استان؟

حسن فریبرزی عنوان داشت :‌ بنابر اعلام مسئولین سازمان آب منطقه‌ای استان بوشهر شرکت تعاونی خلیج‌فارس در یک قرارداد 3 ساله به عنوان متولی توزیع آب کشاورزی تعیین شده و در صورت رضایت قرارداد این شرکت تا مدت 3 سال آن هم به صورت سالانه تمدید خواهد شد ، حال سوال ما اینجاست که آیا مردم باید از عملکرد این شرکت راضی باشند یا سازمان آب منطقه‌ای استان که بنابر وضع موجود به نظر می‌رسد سازمان باید از وضعیت رضایت داشته باشد زیرا تیم مدیریتی همان مدیران سابق هستند.

دلایل نارضایتی مردم از عملکرد شرکت تعاونی خلیج‌فارس

این باغدار آبپخشی در ادامه بیان داشت : مدیرعامل شرکت تعاونی خلیج‌فارس در ابتدای بازشدن دریچه سد رییسعلی دلواری اعلام نمود با توجه به حجم آبی که وارد کانال‌ها می‌شود توزیع عادلانه آب بر اساس هر 100 اصله نخل 4 ساعت آبیاری انجام خواهیم داد و پس از 60 روز دور دوم آبیاری شروع خواهد شد.

وی ادامه داد :‌ بنابر آنچه اعلام شده تا پایان تیرماه می‌بایست دور دوم آبیاری اتمام شود و این در صورتی است که هنوز دور اول آبیاری نیز تمام نشده است.

این مسئول خاطرنشان ساخت :‌ دور اول آبیاری به جای ابتدای فروردین‌ماه در ابتدای اردیبهشت آغاز شد و هم‌اکنون پس از گذشت 90 روز دور اول آبیاری پایان نیافته است.

نماینده باغداران آبپخش اعلام نمود :‌ به هیچ نحو نظارتی از شرکت مذکور مبنی بر آبیاری عادلانه و ساعتی نخیلات صورت نگرفته است و چه برخی کساورزاد در شرایطی که هنوز دور اول آبیاری به پایان نرسیده است 2 الی 3 بار نخیلات خود را آبیاری نموده‌اند.

خواسته کشاورزان تغییر مدیریت و واگذاری مدیریت آبیاری به باغداران منطقه است

این باغدار آبپخشی بیان نمود : آیا دلایل فوق برای اثبات عدم توانایی شرکت مذکور در مدیریت منابع آبیاری کافی نیست؟

وی تصریح کرد :‌ فرض کنیم این شرکت بخواهد پس از پایان دور اول آبیاری به دور دوم آبیاری اقدام نماید قطعا در مرحله‌ای است که محصول درخت در حال تیدیل شدن به رطب و خرما‌ است و آبیاری به شدت برای درخت مضر بوده و باعث ریزش ، ترشیدگی و کاهش کیفیت محصول خرما می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد : قراردار اولیه آذرماه 89 بوده و در آذرماه 90 یک‌ساله خواهد شد ، آیا باز هم این سازمان آب منطقه استان تمایل به تمدید قرارداد با این شرکت خواهد داشت:؟

تناقض گویی‌ها به چه معناست؟

نماینده باغداران منطقه آبپخش یادآور شد : در حالی که مدیرعامل این شرکت در جمع مسئولین آبپخشی اعلام کردند که 90 درصد مردم آب‌بهای خود را پرداخت کرده اند چندی پیش مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر در مصاحبه‌ای با خبرگذاری فارس اعلام نمود که 60 درصد کشاورزان آبپخشی آب‌بهای خود را پرداخت نکرده‌اند.

فریبرزی مطرح نمود : این تناقض گویی‌ها چه معنایی دارند ؟ آیا فقط به دلیل توجیه اقدامات ضعیف کارهاست؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد