ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

اجرای طرح پایلوت باغبانی در 200 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه

مسئول مرکز ترویج و خدمات کشاورزی آبپخش، بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ندای آبپخش از اجرای طرح پایلوت باغبانی در نخیلات آبپخش خبر داد.

محمداسماعیل شفیعی اظهار داشت: این طرح در 200 هکتار از نخیلات منطقه تل‌سبز آبپخش به صورت الگویی اجرا خواهد شد و در صورت دریافت نتیجه مطلوب در سال‌های آتی در بقیه نقاط منطقه شاهد اجرای آن خواهیم بود.

شفیعی با بیان اینکه این طرح در مرحله تامین اعتبار است ،‌ اضافه کرد: اجرای این طرح هزینه بالایی به دنبال دارد که تنها 20 درصد از هزینه آن توسط باغداران و 80 درصد باقی‌مانده از محل کمک‌های بلاعوض دولت تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح یک طرح ترویجی و تحقیقاتی است ،‌ تصریح کرد: در صورت دریافت پاسخ مطلوب در اجرای قسمت اولیه طرح شاهد گسترش آن در منطقه و جایگزینی شیوه آبیاری تیرپشته‌ای به جای غرقابی خواهیم بود.

این مسئول اذعان داشت: عباس شادمان ، کشاورز آبپخشی ، در سال زراعی 88/89 موفق به کسب مقام کشاورز نمونه استانی شد.

کارشناس مرکز ترویج و خدمات کشاورزی آبپخش بیان داشت: این کشاورز آبپخشی در کشت دیم گندم با توجه به توصیه‌های فنی و علمی کشاورزان موفق به تولید 1600 کیلوگزم گندم در هر هکتار شد.

محمد‌اسماعیل شفیعی افزود: 8500  تن از کشاورزان ، دامداران و باغداران منطقه از خدمات متفاوتی که این مرکز ارائه می‌دهد بهره می‌برند که 4115 بهره‌بردار باغی ،‌ 3885 بهره‌بردار زراعی و 500 بهره‌بردار دامی را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت کشت نخیلات است ، خاطرنشان ساخت: در منطقه 1 میلیون و 200 هزار اصله نخل در منطقه وجود دارد که بیشترین میزان آن مربوط به نخل کبکاب است.

شفیعی یادآور شد: بر اساس آمار اعلام شده سالانه 100 هزار تن خرما در شهرستان دشتستان تولید می‌شود که بخش آبپخش با میانگین تولید 40 هزار تن خرما سهم بسیار زیادی از تولید خرمای منطقه را به خود اختصاص داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد