ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

استان بوشهر رتبه اول تولید خرما را به خود اختصاص داده است

نماینده باغداران بخش آبپخش بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ندای آبپخش گفت: در استان بوشهر بالغ بر 5 میلیون اصله نخل وجود دارد و تولید سالانه محصول خرمای این استان قریب به 150 هزار تن است.

حسن فریبرزی اظهار داشت:‌از نظر میزان تولید محصول خرما استان بوشهر رتبه اول را کسب کرده‌است ولی از نظر جمعیت نخیلات استان سیستان و بلوچستان در صدر قرار دارد.

وی افزود: تامین مایحتاج غذایی مردم از اصلی‌ترین دغدغه‌های دول مختلف است که ایشان برای حل این مشکلات اقدام به تدوین برنامه‌های کو‌تاه‌مدت ، بلند‌مدت و میان‌مدت می‌کنند که در ایران نیز شاهد تدوین چنین برنامه‌هایی بوده‌ایم.

فریبرزی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دولت‌‌ برای تامین مایحتاج غذایی بر اساس جمعیت افزایش سطح زیر کشت محصول کشاورزی است که اقدام به اصلاح زمین‌های کشاورزی که مرغوبیت والیه خود را از دست داده‌اند از طریق کود‌دهی ، شخم‌زنی ، تسطیح سطوح و ... می‌نمایند که در مناطق جنوبی شاهد این امر هستیم.

این کارشناس مسائل کشاورزی عنوان داشت: افزایش میزان تولید محصولات در واحد سطح از طریق انجام فعالیت‌های به‌نژادی و علمی از دیگر سیاست‌های دولت برای تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم است.

حسن فریبرزی خاطرنشان ساخت: کشاورزان بر خلاف سیاست افزایش تولید در واحد سطح تمایل به کاهش تولید دارند ، زیرا کاهش محصولات کشاورزی سبب افزایش تقاضا و قیمت کالا می‌شود.

این مسئول تصریح کرد:‌چندسالی است در استان‌های جنوبی مساله گاز مورد توجه ویژه‌ قرار گرفته است ولی باید توجه داشته باشیم که توسعه زیرساخت‌های کشاورزی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و اشتغال کمک می‌کند.

فریبرزی متذکر شد: میزان تولید 150 هزار تنی خرما در استان می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌های شغلی فراوانی باشد و آمار نشان می‌دهد نیمی از جمعیت 220 هزار نفری شهرستان دشتستان در زمینه خرما فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه باید تلاش خود را به‌کار گیریم تا علاوه بر حفظ حفظ اشتغال به ارتقاء آن نیز کمک کنیم ، اذعان داشت: مسائل و مشکلاتی که در سال‌های اخیر در بازار خرما بوجود آمده سبب شده است برخی از کشاورزان به شغل‌های دیگر روی آورند و گاها شاهد کاهش ضریب اشتغال در زمینه کشاورزی باشیم.

نماینده باغداران بخش آبپخش ابراز داشت:‌ کشور عراق یکی از رقبای اصلی ایران در بازار خرما بوده‌است و هم‌اکنون که این کشور در شرایط نامساعد به سر می‌برد با برنامه‌ریزی‌های کلان و کاربردی می‌توان جای این کشور را در بازار جهانی پر کرد.

حسن فریبرزی در رابطه با وضعیت صادرات محصول خرما بیان داشت:‌ در سال‌های گذشته شاهد صادرات موفق محصول خرما به کشور‌های اوکراین ، روسیه و ... بوده‌ایم ولی به دلیل نوساناتی که در بازار وجود دارد مدتی است وضعیت صادرات خرما دچار تنزلاتی شده است که برای کشاورزان نگران کننده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد