ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

بیایید جلوی تجربه‌های تلخ را بگیریم

http://www.pic.iran-forum.ir/images/15uoi5g46x1udnbq7.jpg

عباس صمصامی یکی از آتش‌نشانان آبپخشی در یادداشتی به پایگاه خبری ندای‌آبپخش چنین نوشت:


در حالی که پروژه گازرسانی شهر آبپخش در حال انجام است و بسیاری از قسمت های شهر گاز رسانی شده و مسئولین امر و مردم خوشحال هستند؛ در این نوشتار دیدگاهی متفاوت را مطرح خواهیم کرد. البته این موضوع تنها مربوط به شهر آبپخش نیست، که تمام استان و حتی خیلی از نقاط کشورمان را در بر می‌گیرد. هرچند این نگاه شاید بدبینانه به نظر برسد اما گفته‌اند که: "آدم خوش بین هواپیما می‌سازد و آدم بدبین چترنجات!!!". امید که این نوشتار چتر نجاتی باشد برای پیشگیری از حوادث دلخراش.

قبل از حادثه میخواهم هشدار دهم و اعلام دارم خطرهای بزرگی در کمین است که خدایی ناکرده می‌تواند به فاجعه منجر شود اگر که قبل از وقوع امکانات لازم را فراهم نکرده باشیم.

با توجه به اینکه بنده خود آتش نشان هستم و در این ارتباط مشغول به تحصیل؛ برای آشنایی بیشتر به آتش نشانی شهرمان سر زدم. واقعا جای تاسف بود. شهری با بیش از 20 هزار نفر جمعیت تنها 4 آتش نشان دارد. این بندگان خدا دوره آموزش لازم را برای کاری که انجام می‌دهند طی نکرده‌اند، امکانات لازم را ندارند و اصلا از ابتدایی ترین لوازم یک آتش نشان که لباس مخصوص می‌باشد و اول جان خودشان را حفظ می‌کند محرومند. اما افسوس که خاموش کننده و لباس هم ندارند چه رسد به دستگاه تنفسی و خودروی لازم برای اطفاء حریق و کپسول خاموش کننده و فوم ....

این عزیزان درحالی جان خود را به خطر می‌اندازند که نه آموزش کافی را دیده اند و نه تعدادشان به اندازه کافی است و نه امکانات دارند. پس نباید که انتظاری هم داشته باشیم و نباید به آنها ایراد گرفت.

جالب است بدانید که رئیس ایستگاه گزارش می‌داد که سال قبل 40 حادثه داشته‌اند ولی تنها در 6 ماه امسال بالغ بر 60 حادثه گزارش شده است.

حال خودتان قضاوت کنید با این گازرسانی که صورت گرفته و عدم آشنایی مردم با این انرژی مفید ولی کاملا خطرناک اگر خدایی ناکرده حادثه ای اتفاق بیفتد چه خواهد شد.

از دیگر موارد قابل ذکر گسترش سریع شهر و حتی وجود ساختمانهای طبقاتی، وجود نخلستانهای اطراف شهر، ایجاد شرکت‌های کوچک و بزرگ و اماکن عمومی در اطراف و داخل شهر و همین گازرسانی اخیر  نیز می‌باشد که هر کدام خطرات بالقوه‌ای هستند که می‌توانند یک فاجعه را به همراه داشته باشند.

با تمام این اوصاف باید به فکر آموزش مردم، ایجاد امکانات ایمنی لازم در ساختمانهای عمومی و طبقاتی و ادارات، گسترش سطح توانایی و امکانات آتش نشانی بود. اما این تغییرات قطعا بار مالی فراوانی دارد که از طریق شهرداری، بخشداری و حتی شرکت گاز شهری (به دلیل مرتبط بودن با گاز شهری) و اداره جهاد کشاورزی (به دلیل وجود باغات اطراف شهر)‌ و دیگر نهادهای مسئول و افراد خیر قابل تامین است.

امید که حادثه‌ای رخ ندهد، و مسئولین نیز قبل از وقوع حادثه تمهیدات لازم را اندیشیده، و امکانات لازم را برای مقابله با خطر فراهم کرده باشند.

باشد که از تجربه‌های تلخ دیگران درس بگیریم و خود حوادث تلخ را تجربه نکنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد