ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

تحلیلی پیرامون حادثه آبپخش / علیرضا برازجانی

http://www.pic.iran-forum.ir/images/15uoi5g46x1udnbq7.jpg

علیرضا برازجانی یکی از روزنامه‌نگاران دشتستانی در یادداشتی در ویژه‌نامه استانی روزنامه جام جم پیرامون حادثه دلخراش آبپخش در هفته‌های گذشته چنین نوشت:

حادثه دلخراش اخیر  در باند متروکه هواپیمای سمپاشی سازمان جهاد در آبپخش که توسط عده ای از اراذل و اوباش منطقه ، به قتل 3 نفر از جوانان بی گناه و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد و موجبات خشم و انزجار همه را فراهم کرد در دل خود نکاتی را نهفته داشت که با بررسی و نگاهی آسیب شناسانه به آن و کمی مداقه در آن از تکرار حوادث تلخ احتمالی در آینده ، ابتدا پیش بینی و در نهایت جلوگیری کرد.
1- محرومیت شهرستان دشتستان و به تبع آن بخشهای مختلف این شهرستان گسترده در تامین امکانات و تسهیلات و تفریحات سالم بویژه برای قشر جوان که سرشار از انگیزه و شور جوانی هستند ، معضلی است که مدتهای مدیدی ذهن متولیان و مسئولان امر را به خود مشغول ساخته است.
اگر چه در این راستا اقدامات ارزشمندی از بدو انقلاب تاکنون توسط دولتمردان صوت گرفته که شایسته تقدیر است اما این نه تنها کافی نبوده بلکه به دلیل تنوع و جمعیت روزافزون و توسعه نیازها و سطح توقعات بسیار اندک ارزیابی می گردد.
فقر زیرساختهای لازم در این زمینه باعث گرایش جوانان به موتورسواری بعنوان ارزانترین و دم دست ترین تفریح و دلمشغولی آنان شده است . همین عامل درصد استقبال کنندگان از این در واقع ورزش سالم را بصورت چشمگیر بالا برده است که لزوم برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات لازم را جهت احداث پیست موتورسواری با لحاظ مسائل ایمنی و امنیتی وشرایط مطابق با استاندارد جهانی را توسط نهادهای مسئول دوچندان می سازد و یا اینکه در کنار ساخت سالنهای ورزشی چند منظوره ویا ورزشگاههای در حال احداث و جدیدالاحداث جایی برای پیست موتورسواری پیش بینی و لحاظ شود .
بالاخص اداره ورزش و جوانان بعنوان نهاد اصلی در رابطه با امور جوانان می تواند با بررسی کارشناسی شده نسبت به شناسایی ظرفیتهای نهفته و  ورزشهای متناسب با فرهنگ بومی حاکم بر منطقه بعنوان مثال موتور سواری ، نسبت به هدایت و ساماندهی موتورسواران و تجمیع آنان در مکانی مناسب ، اصلی ترین نقش را ایفا کند اما صد افسوس که هیچوقت در این رابطه اقدام عملی و حتی اظهار نظری نه دیده شد و نه شنیده شد .
2- این حادثه شوم " بخوانید کشتار بیرحمانه در روز روشن " در مکان و ساعاتی اتفاق افتاد که در نوع خود کم سابقه و حتی بی سابقه بوده است .
تصورش را بکنید عده ای کثیر از جوانان در باند متروکه فرودگاه سمپاشی آبپخش مشغول تمرین موتورسواری هستند دریک لحظه آماج تیراندازی عده ای شرور قرار می گیرند .
صرف نظر از انگیزه مهاجمان و اصل قضیه که چه عواملی باعث چنین حادثه ای  شده است ، وجود ضابط امنیتی که لازمه و می بایست در هر تجمعی با حضور فیزیکی ضریب امنیتی کار را بالا برده و حافظ جان و مال شهروندان باشند ، می توانست تا حد زیادی مانع از وقوع آن گردد . موضوعی که فقدان آن اکنون افسوس همیشگی را بدنبال دارد و شاید حالا خانواده ای داغدار و مصیبت زده وجود نداشت .هرچند حضور ماموران کلانتری در این واقعه با تاخیری قابل تامل همراه است که می توانست با احساس مسئولیت بیشتر حضوری پیشگیرانه را همانگونه که در سطور بالا به آن اشاره شد و قبل از وقوع این حادثه دردناک را داشته باشد اما صدافسوس که پس از دستگیری مهاجمان و ضاربان توسط افراد حاضر در صحنه ، تازه متوجه اقدام ماموران جهت دستگیری و آن هم با شلیک تیر هوایی می شویم.
3 –میزان جرم و جنایت که در شهرستان دشتستان به وقوع می پیوندد در مقایسه با دیگر شهرستانها اگر کمتر نباشد بیشتر هم نبوده و نیست اما همواره حساسیت خاصی از گذشته نسبت به این شهرستان وجود داشته که به محض وقوع حادثه ای هرچند کوچک و در حد سرقت بسیار محدود سریعا بازتاب وسیعی در سایتها و محافل خبری استان دارد و باعث خدشه دار شدن وجهه شهرستان می شود که لازم است همه فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی با نگاهی دلسوزانه و منصفانه نسبت به تجزیه و تحلیل عوامل و عناصر دخیل در هر بزه و جرایم صورت گرفته راههای درمان و جلوگیری از حوادث تلخ و ناگواری که همواره سلامت روانی و امنیت شهروندان را تهدید می کند منعکس نموده و یاری رسان متولیان و مسئولان امنیتی دشتستان باشند که عمل به این اصل مهم  منطبق بر همان رسالت مطبوعاتی آنان می باشد.
4 –شاید به جرات بتوان یکی از معضلات امنیتی شهرستان را فراوانی سلاحهای غیر مجازی دانست که بویژه در این سالیان اخیر با قیمتهای بسیار نازل در اختیار عموم قرار می گیرد و صدالبته همین سلاحهای غیر مجاز جنایتهای خونینی را رقم زده و خانواده های بسیاری را داغدار کرده است .
اجرای طرحهای مقطعی جمع آوری سلاح هم تاکنون تنوانسته است گره گشا باشد بنابراین مقابله بااین پدیده شوم مستلزم جدیت و عزم قاطع ضابط قضایی در برخورد بدون مماشات و ملاحظه با دارندگان این سلاحها می باشد.
5 –این حادثه دردناک هم که به قیمت مرگ 3 نفر و داغدار شدن خانواده هایشان تمام شد آخرین حادثه از این دست نخواهد بود و خاطره تلخ و ناگوار آن تا مدتها در اذهان عموم باقی خواهد ماند . اکنون عموم مردم که احساساتشان بواسطه این جنایت هولناک جریحه دار شده است و همچنین خانواده قربانیان که در فقدان عزیز خود به سوگ نشسته اند منتظر سرعت عمل دستگاه قضایی در برخورد قاطع و اجرای حکم قصاص قاتلان هستند . هرچند آب رفته به جوی باز نمی گردد  اما اجرای عدالت و قصاص قاتلان در واقع تا حدودی تسکین آلام و دل  دردمند آنان خواهد شد.
" به امید روزی که جامعه ای عاری از هرگونه پلیدی داشته باشیم"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد