ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

ندای آبپخش

وبلاگ خبری ائتلاف خبرنگاران آّبپخش-اتاق خبر آبپخش- /ارتباطات مردمی 09361757939(nedayeabpakhsh@yahoo.com)

خشکسالی‌های پیاپی کشاورزی استان بوشهر را تهدید می‌کند

http://www.pic.iran-forum.ir/images/15uoi5g46x1udnbq7.jpg

استان بوشهر با داشتن زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی بسیار زیاد، یکی از قطب های کشاورزی در کشور است که هفت سال پیاپی خشکسالی در این استان، باعث شده تا کشاورزی در این استان به یک بحران بزرگ نزدیک شود.
وجود پنج میلیون اصله نخل و تولید قسمت اعظمی از خرمای کشور، تولید انواع مرکبات در فصول مختلف سال، تولید بیش از 350 میلیون نشاء سبزی و صیفی جات در استان، تولید بیشترین حجم گوجه فرنگی خارج از فصل در کشور و....  تنها بخشی از ظرفیت‌های کشاورزی در استان بوشهر است.
یکی از مهمترین مواردی که لازمه وجود و توسعه کشاورزی است، مسئله آبیاری محصولات کشاورزی است که همواره مد نظر کشاورزان بوده و بر انجام صحیح و به موقع آن تاکید داشته‌اند. همه کشاورزان استان به نوعی با مسائل مربوط به آبیاری درگیر هستند.
خشکسالی یکی از مسائل مهمی است که در سال‌های اخیر در بسیاری از نقاط کشور شاهد آن بوده‌ایم و این امر می‌تواند اثر مستقیمی بر میزان ذخیره آب و نحوه آبیاری داشته باشد. بسیاری از کشاورزان استان بوشهر از ادامه روند این خشکسالی‌ها بیمناک هستند.
کشاورزان بدون آب هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و در صورت بروز خشکسالی و کمبود آب در کانال‌های آبیاری، یک ‌سال بدون محصول خواهند داشتو این بدان معنا است که در یک سال هیچ درآمدی عایدشان نخواهد شد و این موضوع اهمیت آب در بخش کشاورزی را به خوبی نشان می‌دهد.
ادامه روند بی‌آبی و کم‌بارانی، منابع آب زیرزمینی و آب ذخیره شده پشت سدها را به شدت کاهش داده است.
افزایش نیازها به محصولات کشاورزی باعث شده تا کاشت محصولات کشاورزی چه به صورت فصلی و سالیانه و چه به صورت کاشت محصولات دائمی با عمر طولانی و چندساله نیز افزایش یابد و این امر باعث افزایش روند استفاده از منابع آبی شده است.
استفاده بهینه از منابع آبی و بالابردن بهره‌وری استفاده از آب، تغییر روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین آبیاری، نظارت و کنترل بر نحوه آبیاری کشاورزان، استفاده از ماموران آب (میراب‌ها) به صورت تمام وقت برای کنترل استفاده از آب در بین کشاورزان و . . . از جمله کارهایی است که باعث می‌شود بتوان بر استفاده بهینه از منابع آبی تا حدودی نظارت و کنترل داشت.
کامیار عباسی از کشاورزان استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر با وجود اینکه با مشکلاتی از جمله کمبود بارش‌ها مواجه بوده‌ایم ولی خلل و آسیب جدی بر بدنه کشاورزی استان وارد نشده است که امیدواریم با همکاری سایر کشاورزان با متصدیان منابع آب کشاورزی در استان شاهد ادامه این وضعیت باشیم.
وی اضافه کرد: انتظار داریم با ادامه بارش ‌باران در استان و ذخیره سازی آب برای توسعه و رونق هرچه بیشتر کشاورزی استان بوشهر شاهد کاهش مشکلات کشاورزان در این زمینه باشیم.
باقر باقری حقیقی یکی از نخلداران دشتستانی در رابطه با آبیاری نخیلات گفت: موضوع آبیاری و تامین آب مورد نیاز کشاورزان از مسائلی است که از سالیان بسیار دور کشاورزان استان و شهرستان دشتستان بر آن حساسیت داشته‌اند و اداره آبیاری یا همان شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهشکی استان بوشهر مسئولیت توزیع آب را بر عهده داشته و تلاش خود را برای توزیع عادلانه آب بکار گرفته است و این مسئولیت را انجام داده است.
وی ادامه داد: اداره آبیاری باید با مدیریت منابع آبی تلاش کند تا در صورت تداوم روند خشکسالی امکان آبیاری در سال‌های آینده برای کشاورزان و نخلداران وجود داشته باشد و ما با مشکلات جدی در زمینه آبیاری که یکی از اصول مهم و حیاتی در عرصه کشاورزی است روبرو نشویم.
این کشاورز اضافه کرد: متاسفانه برداشت‌های غیراصولی و غیرقانونی برخی پیمانکاران از منابع آبی باعث شده است تا کشاورزانی که سالها برای کاشت و نگهداری محصولات خود زحمت کشیده‌اند برای آبیاری نخیلات خود با مشکل مواجه شوند.
باقری افزود: بسیاری از نخل‌ها به علت عدم آبیاری به‌موقع در زمان‌های مورد نیاز، در خطر نابودی قرار دارند و میزان ثمردهی نخل‌ها بسیار پائین امده است که امیدواریم با اتخاذ تصمیمات مناسبی از سوی مسئولین امر، شاهد کنترل بیشتری روی برداشت‌های آب از منابع آبی باشیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: مسئله مدیریت منابع آبی با توجه به خشکسالی‌هایی که در سال‌های اخیر در کشور شاهد آن بوده‌ایم یکی از اولویت‌هایی است که این شرکت همواره بر آن توجه و تاکید داشته است و آن را مبنای اصلی کار خود قرار داده است.
سید مهدی موسوی در همین راستا اضافه کرد: از ابتدای فصل آبیاری نخیلات و ارضای کشاورزی در استان بوشهر و شهرستان دشتستان، مسئولان و کارشناسان شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های بهره‌برداری و زهکشی استان به صورت مکرر و شبانه‌روزی بر روند آبیاری نخیلات نظارت داشته‌اند و برای آبیاری مطلوب نخیلات تلاش کرده‌اند.
موسوی گفت: برداشت‌های غیرقانونی پیمانکاران و صنایع از شبکه‌های آبیاری استان از مواردی بود که شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر با شناسایی متخلفان در راستای صیانت از حقوق کشاورزان که از اقشار زحمتکش جامعه هستند از ادامه این روند جلوگیری کردیم.
بخش عظیمی از مردم استان بوشهر از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و مدیریت بر منابع آبی برای حفظ ذخایر آبی و استفاده بهینه از آن موضوعی است که نیازمند تعامل مستمر بین کشاورزان و مسئولین آب استان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد